E-learning professionaliseert data analyses in alle lagen van de NVWA

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) ziet erop toe dat organisaties diverse wetten naleven. Zo bewaakt ze de veiligheid van consumentenproducten en voedsel, maar handhaaft ze ook wetten over dierenwelzijn en natuur. Inspecteurs zetten zich in om misstanden te voorkomen. Waar hun aandacht dan precies gewenst is? Daar komt de waarde van data kijken.

 

Intuïtie plus data

De veiligheid van kermisattracties, de omstandigheden in slachthuizen, hygiëne in horeca, het energielabel op witgoed, de veiligheid van speelgoed; er zijn nogal wat zaken waar de NVWA op toeziet. Zo’n 1.500 inspecteurs zijn er dan ook continu mee in de weer.

“Die mensen werken vaak al jaren voor ons en hebben werkelijk een schat aan ervaring,” zegt Tom Booijink, specialistisch adviseur data science bij NVWA.

“Inmiddels weten ze precies waar ze moeten zijn, hun intuïtie is uitstekend. Tegelijk zijn er vandaag de dag andere hulpmiddelen beschikbaar waarop ze hun keuzes kunnen baseren. Met data schatten we de kans op misstanden bij een bepaalde organisatie of op een bepaald moment in. Bovendien verkleinen we het risico op blinde vlekken en kunnen we onze inspanningen beter verantwoorden aan de maatschappij.”

Op het gebied van data timmeren ze al enkele jaren stevig aan de weg.

Kennis vergroten

In de organisatie zijn ruim honderd medewerkers bezig met data analyses. Dat zijn inspecteurs zelf, maar ook data analisten en andere medewerkers.

Tom Booijink: “Daarnaast is er een team van circa twaalf data scientists bezig met statistische analyses, geavanceerde algoritmen en voorspelmodellen. Die kregen echter steeds meer vragen uit de organisatie over – voor hen – relatief eenvoudige analyses. Een goed signaal, dat betekent dat men in de organisatie vaker met data bezig is. Dit moment wilden we aangrijpen om verder te professionaliseren.”

In hun bestaande e-learning systeem wilde de NVWA een leerprogramma over data opzetten.

Data tot leven brengen

De NVWA werkt met SAS software en heeft op dat vlak al goede ervaringen opgedaan met de trainers van Cmotions.

Tom Booijink: “De mensen van Cmotions hebben echt verstand van data en van opleiden. Als er een partij is die onze medewerkers weet te boeien met data en hen helpt te professionaliseren, dan zijn zij het wel.”

De NVWA beoogde een e-learning waarin deelnemers uit alle lagen van de organisatie leren zelfstandig en professioneel een data analyse uit te voeren. Er bestonden al ideeën om diverse onderwerpen te belichten, bijvoorbeeld het visualiseren van data. Vanaf hier was het aan Cmotions om deze ideeën verder uit te werken en data analyse in een online cursus tot leven te brengen.

Modules boordevol theorie en praktijk

Samen besloten Cmotions en NVWA om vier losse modules te ontwikkelen die achtereenvolgens, maar ook los van elkaar gevolgd kunnen worden. Dat zijn:

  • Intake en dataverkenning; waarin deelnemers beoordelen over welke gegevens ze beschikken en welke ze nodig hebben om de onderzoeksvraag te beantwoorden.
  • Datakwaliteit en -preparatie; waarbij deelnemers leren filteren, ontdubbelen, nieuwe kenmerken afleiden en leren om datasets te combineren.
  • Exploratie en analyse; een meer statistische module waarin significantie aan bod komt en diverse statistische toetsen zoals t-test, ANOVA, Chi-kwadraat en correlaties.
  • Visualisatie en storytelling; waarin deelnemers leren de rapportage goed op te bouwen en visualisaties kiezen die de boodschap ondersteunen.

Quizvragen, filmpjes, demo’s, opdrachten

Elke module bevat een deel theorie, wat relevant wordt gemaakt met aansprekende voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de NVWA, bijvoorbeeld over de verkoop van tabak aan mogelijk minderjarigen, of over het opsporen van de vogelpest.

Tom Booijink: “Dergelijke voorbeelden brengt de soms toch abstracte stof goed tot leven en maakt het heel herkenbaar voor onze medewerkers. Sowieso heeft Cmotions de materie goed in hapklare brokken opgeknipt en toegankelijk gepresenteerd.”

Hij doelt hierin op quizvragen, filmpjes, demo’s en opdrachten die de theorie afwisselen en verlevendigen. Bovendien is de e-learning zo opgebouwd dat deelnemers een module in zijn geheel of een gedeelte ervan kunnen overslaan, omdat ze dat onderwerp bijvoorbeeld al kennen.

“Op deze manier blijft de materie relevant voor alle deelnemers. En na afloop zitten de deelnemers op een vergelijkbaar niveau van waaruit we kunnen verder werken.”

Vooravond van uitrol

Dat alles – de opzet, de afstemming met de inhoudelijke verantwoordelijken, met interne stakeholders en met de aanbieder van de e-learningsoftware – is volledig ontwikkeld in tijden van thuiswerken. “Dat maakt het extra knap dat Cmotions goed aanvoelt hoe onze business in elkaar steekt. Het eindresultaat is echt top. De vorm en de inhoud zijn sterk, de materie is in begrijpelijke taal gepresenteerd,” besluit Tom Booijink.

“De testgroepen reageerden dan ook heel enthousiast op de modules. We staan nu klaar om dit aan de hele organisatie aan te bieden, compleet met een interne communicatiecampagne om deelname aan te sporen.
Ik heb er zoveel zin in!”

“Het eindresultaat is echt top. De vorm en de inhoud zijn sterk, de materie is in begrijpelijke taal gepresenteerd.”

Tom BooijinkSpecialist advisor in data science at NVWA
Chief Strategy & Innovation Officer

Stijn Kuijpers

+31 6 11 31 50 99
s.kuijpers@cmotions.nl

Klaar om waarde uit jouw data te halen? Aarzel niet op contact op te nemen met Stijn!

+31 6 11 31 50 99
s.kuijpers@cmotions.nl

Meer weten?

Neem direct contact op met Stijn, of plan een afspraak in met een van onze collega’s.

Een afspraak inplannen