Skip to main content
search
Nee, dit artikel is niet bedoeld als poging tot greenwashing, noch bedoeld als een verkooppraatje. Toch vinden wij het erg belangrijk om te delen hoe wij een positieve bijdrage proberen te leveren aan de wereld om ons heen, maar ook om te delen op welke vlakken wij écht wel kunnen verbeteren.
In dit artikel nemen wij jullie mee in hoe een positieve impact maken op de maatschappij is gegroeid tot één van onze kernwaarden en hoe we de komende jaren nog meer positieve impact (willen) gaan maken aan de hand van een concreet en meetbaar maatschappelijk verantwoord ondernemen beleid.

 

Het idee om naast onze commerciële doelstellingen ook maatschappelijke doelstellingen na te streven is niet nieuw…

Zo startten twee fanatieke Cmotions collega’s zo’n acht jaar geleden het initiatief Who Cares. Dit initiatief groeide in de daaropvolgende jaren uit tot een begrip binnen de organisatie, waaraan veel collega’s een bijdrage leverden. Intern is inmiddels de naam Who Cares bijna overbodig geworden. Een positieve impact willen maken stroomt namelijk alsmaar meer door de aderen van Cmotions.

Een greep uit de Who Cares’ initiatieven door de jaren heen:

  • Vele gastlessen in samenwerking met taalschool IMC en later ook in samenwerking met Microsoft;
  • Themadagen en -weken om collega’s te informeren, motiveren en activeren om een waardevolle impact te leveren;
  • Met z’n allen de handen uit de mouwen voor een schonere wereld;
  • Inspirerende (gastspreek)sessies;
  • Informatieve blogs op ons intranet over onderwerpen die ons aan het hart gaan.

2023+

We kijken niet alleen naar buiten, maar willen juist ook kritisch naar ons zelf kijken. Om deze reden en om in de toekomst de positieve impact zo groot mogelijk te maken, heeft ons MVO-beleid in 2022 een professionaliseringsslag gemaakt. In samenwerking met De Duurzame Adviseurs hebben we in 2022 een nulmeting gedaan om onze prestaties op het gebied van MVO te beoordelen. Vanuit dit startpunt, in combinatie met onze kennis en ervaring, hebben we twee categorieën bepaald waarop we de komende jaren gaan focussen: Positieve Klimaat Impact en Kansengelijkheid. Binnen deze twee categorieën werken zes projectteams aan concrete focusthema’s, waarop we zowel intern als extern willen bijdragen.

Focusgebieden

 

Eind 2023 is er een gemeenschappelijke definitie van ”kansengelijkheid” binnen Cmotions, wat kansengelijkheid moet omvatten binnen de organisatie en hoe daar jaarlijks op geëvalueerd dient te worden.

 

 

In 2025 geven we 200 gecorrigeerde uren les aan, of ten behoeve van, kwetsbare groepen.

 

 

Per 1 januari 2026 streeft Cmotions naar klimaatneutrale inkoop, o.m. door circulair gebruik van niet-afbreekbare producten t.b.v. het klimaat en bewustwording te vergroten.

 

 

Per 1 januari 2026 heeft Cmotions geen leaseauto’s rijden op fossiele brandstof, onder voorwaarde dat de transitie moet bijdragen aan de vermindering van CO2 uitstoot en de tevredenheid van de werknemers omtrent het wagenpark niet verzwakt.

 

 

 

In 2030 zit Cmotions in een klimaatneutraal kantoorpand.

 

 

Analytics for a Better World

In lijn met ons MVO-beleid is er in het afgelopen jaar nog iets moois ontstaan, iets waar we erg trots op zijn, al veel uren in hebben geïnvesteerd en waarmee we een concrete impact hebben kunnen maken, is het partnerschap met Analytics for a Better World.

Samen met Analytics for a Better World maken wij de voordelen van data ook beschikbaar voor NGO’s. Hierover volgt binnenkort een nieuw artikel.

Principal Consultant & Data Scientist j.schoonemann@cmotions.nl
Close Menu