Betere gebruikerservaring op farmacommunity cphi met datagebaseerde verbeteringen

Informa markets

Bezoekers van je platform wil je optimaal bedienen en de beste ervaring bieden. Data is de sleutel tot dit succes, maar hoe verzamel je dit en hoe doe je er inzichten uit op? En hoe vertaal je dit naar passende verbeteringen? CPhI, een platform dat zich richt op de farmaceutische industrie, focuste zich voorheen enkel op fysieke events. Inmiddels is de ambitie om klanten het hele jaar door een online ervaring te bieden, naast de fysieke events. CPhI schakelde Cmotions in voor de nodige kennis en kunde om op basis van data de online gebruikerservaring van platformbezoekers en -partners te verbeteren.

 

Ambities waarmaken

CPhI is een platform dat zich richt op het samenbrengen van professionals en expertise binnen de farmaceutische industrie. CPhI is onderdeel van Informa Markets, een wereldwijde topspeler op het gebied van event hosting en publishing. Op het platform van CPhI komen producten, professionals, kennis en oplossingen samen. De organisatie wil zoveel mogelijk toegevoegde waarde creëren voor bezoekers en partners. Een flinke optimalisatieslag was hierin gewenst.

“Wereldwijd willen we het grootste kennis- en netwerkplatform worden binnen de farmaceutische industrie”, vertelt Patrick Steenvoorden, digital director bij CPhI.

“Een ambitieuze doelstelling. Om dit te bereiken, is het belangrijk dat we zowel voor bezoekers als partners van toegevoegde waarde zijn als het gaat om het vinden van een nieuwe leverancier en het aangaan van nieuwe partnerships. Hiervoor is het van belang dat we meer gepersonaliseerde én betere ervaring bieden.”

Van data analyse naar aanbevelingen

Er is veel data voorhanden om de bezoekerservaring van het platform te verbeteren. CPhI zocht een specialist die alles weet van bezoekers, algoritmes, data en gebruikerservaring.

“Onze eigen data scientists kijken vooral met een technische bril naar data,” vertelt Patrick.

“Voor het bereiken van onze doelen zochten we een data scientist die juist vanuit een business perspectief aan de slag gaat. Cmotions heeft deze kennis en kunde in huis. Het is fijn om een partner te hebben die niet alleen de juiste data analyses doet, maar dit ook weet te vertalen naar passende aanbevelingen voor het platform.”

De eerste stap binnen het project bestond uit een analyse van de datakwaliteit.

“We wisten dat we over veel data beschikken, maar hadden geen idee wat de kwaliteit hiervan was,” licht Patrick toe.

“Cmotions dook daarin. Het team onderzocht bijvoorbeeld welke data er beschikbaar is en of de gegevens compleet genoeg en up-to-date zijn. De resultaten van de analyse ontvingen we in een uitgebreid rapport. Deze staat vol met bevindingen, conclusies en aanbevelingen op het gebied van volledigheid, actualiteit en beschikbaarheid van belangrijke databronnen. Dit is voor ons erg waardevol, want dat helpt ons om verbeteringen door te voeren. Eén van die verbeteringen is het aanvullen van bedrijfs- en productinformatie als key feature in de CRM-strategie. Een volledig bedrijfsprofiel blijkt namelijk een belangrijke driver te zijn van bezoek en conversie.”

Gepersonaliseerde content

De volgende stap was het interpreteren van data en het ontwikkelen van een segmentatiemodel voor bezoekers en partners van CPhI op basis van onder andere zoek-, klik- en transactiegedrag. Zo worden typen bezoekers gedefinieerd en wordt vastgesteld welke groepen welke bedrijfs- en/of productpagina’s bezoeken.

“De bezoekerssegmentatie is voor ons een fijne basis om vanuit te werken,” aldus Patrick.

“Hiermee weten we precies op welke typen bedrijven we ons het beste kunnen richten binnen bepaalde categorieën. In de toekomst kunnen we dit nog verder specificeren door bijvoorbeeld in te zoomen op regio, land of productcategorie.”

Bezoekerservaring verbeteren

De analyse van de datakwaliteit en de bezoekerssegmentatie vormen voor Cmotions de basis om concrete aanbevelingen te doen voor het verbeteren van de klantervaring op het platform van CPhI. Hiervoor is Cmotions in de algoritmes gedoken, maar heeft ook gekeken naar de UX (user experience) van het platform.

“Het team van Cmotions heeft meegewerkt aan productverbeteringen met meer gepersonaliseerde aanbevelingen”, vertelt Patrick.

“Dit heeft in de eerste periode van vier weken al tot verbeteringen geleid. Het aantal bezochte pagina’s en de sessieduur stegen door het tonen van relevantere content.”

“We zijn erg blij met de eerste resultaten. De objectieve blik van Cmotions én hun expertise op dit gebied hebben ons geholpen om effectieve verbeteringen door te voeren op het platform. Inmiddels hebben we zelf vervolgstappen gezet, zoals het verhogen van engagement en het optimaliseren van het matchingsproces tussen opdrachtgever en leverancier. Zo gaan we daadwerkelijk richting het creëren van een betere gebruikerservaring en het verwezenlijken van onze doelen.”

Patrick SteenvoordenDigital Director at CPhI
Chief Strategy & Innovation Officer

Stijn Kuijpers

+31 6 11 31 50 99
s.kuijpers@cmotions.nl

Klaar om waarde uit jouw data te halen? Aarzel niet op contact op te nemen met Stijn!

+31 6 11 31 50 99
s.kuijpers@cmotions.nl

Meer weten?

Neem direct contact op met Stijn, of plan een afspraak in met een van onze collega’s.

Een afspraak inplannen