Skip to main content
search

Bij de term consultancy denken veel mensen aan werkdagen van 12 uur en het maken van PowerPoint presentaties. Gelukkig zijn deze aannames vaak onjuist en gaan ze niet op voor Cmotions. In dit artikel vertellen we je meer over de cultuur van Cmotions en wat je kan verwachten als Data Science consultant (vanaf nu consultant).

Opdracht consultant

Er zijn verschillende smaken in de samenwerking met onze opdrachtgevers. Als consultant werk je vaak voor langere tijd voor een opdrachtgever, variërend tussen de 4 en 12 maanden. Echter, sommige opdrachtgevers huren ons in op projectbasis en dat zijn meestal kortere opdrachten. Het uitgangspunt is dat we samen met de opdrachtgever de beste oplossing vinden om concrete waarde toe te voegen.

Uitdagend werk en waarde toevoegen zijn veelgehoorde wensen van een consultant, maar afwisseling is ook belangrijk. Als consultant werk je voor veel verschillende bedrijven die ieder gebruikmaken van verschillende (cloud) systemen en tooling. Ook de teams waarin je komt te werken verschillen van elkaar waardoor je op termijn merkt dat je steeds makkelijker en sneller in een nieuwe omgeving uit de voeten kan. Om een goede balans te houden tussen afwisseling en waarde toevoegen bespreken we regelmatig samen met de opdrachtgever de voortgang.

  • Is de opdrachtgever tevreden?
  • Ben jij tevreden?
  • Dagen jullie elkaar voldoende uit?

Op basis van de uitkomst van deze gesprekken kan je focus binnen een opdracht veranderen of besluit je in goed overleg verder te gaan met een nieuwe opdracht.

Onze opdrachtgevers

Cmotions is opgericht in 2001 en van origine gericht op marketing analytics in het bedrijfsleven. De laatste jaren is de aandacht verbreed naar onder andere (semi) overheid en goede doelen. Een greep uit onze opdrachtgevers:

Voor een uitgebreide lijst van opdrachtgevers verwijzen we je naar de homepage of bekijk onze cases.

Daarnaast is Cmotions tegenwoordig ook actief in het buitenland. De reden hiervoor is dat Cmotions onderdeel is geworden van The Digital Neighborhood, een internationaal georiënteerde IT & data organisatie waar negen bedrijven onder vallen.

Inmiddels zijn drie consultants gestart met hun eerste internationale opdracht. Samen met het Deense dochterbedrijf Delegate gaan ze aan de slag voor een grote Deense opdrachtgever. De collega’s van Delegate verzorgen de complete data infrastructuur en onze consultants gebruiken die data om waarde aan de business toe te voegen door analyses, visualisaties, machine learning en meer. Dat ze daarvoor incidenteel naar Kopenhagen gaan voor teambuilding activiteiten is een leuke extra.

Werkzaamheden van een consultant

Maar hoe ziet het werk er uit? Om je een goed en eerlijk beeld te geven van datgene wat je gaat doen, hebben we deze vraag letterlijk gesteld aan enkele van onze consultants, lees hieronder hun ervaringen.

 

Ernst | 2 jaar werkzaam bij Cmotions

“In mijn eerste opdracht bij een grote energieleverancier kwam ik terecht in een gezellig en kundig team van data-driven marketing specialisten, speciaal opgericht voor middellange termijn projecten.

 

Een greep uit mijn werkzaamheden:

  • Het bouwen en valideren van machine learning modellen voor diverse energieproducten
  • Nauwe samenwerking met Data Engineers om deze modellen in productie te nemen
  • Het proactief stimuleren van het gebruik van versiebeheer binnen het team en daarbuiten
  • Het opstarten van de ‘Python ambassadeurs’ om het gebruik van en het delen van kennis over Python te stimuleren
  • Het volledig automatiseren van een periodiek customer survey proces

Tijdens deze opdracht ben ik er ook achter gekomen dat ik Data Engineering interessant vind. In overleg met Cmotions ben ik al tijdens de opdracht aan een relevante opleiding van 6 maanden begonnen. De opgedane kennis en ervaring van deze opdracht en de opleiding pas ik dagelijks toe in mijn huidige opdrachten.”

 

Philip | 1 jaar werkzaam bij Cmotions

“Hoewel ik een jaar geleden misschien niet had verwacht om als consultant aan de slag te gaan, kan ik na ruim een half jaar de balans opmaken en volmondig zeggen dat het een erg goede keuze is geweest. Ik heb inmiddels aan verschillende opdrachten gewerkt, allemaal op het gebied van data analytics en data science.

Als consultant bij Cmotions krijg je veel ruimte om naast de opdrachten waaraan je werkt, ook samen met collega’s aan interne projecten te werken om opgedane kennis met elkaar te delen, of juist nieuwe dingen te leren die je in je werkzaamheden niet altijd tegenkomt. Dat hoor je natuurlijk vaker, maar het is in dit geval echt waar.

De opdrachten zijn altijd heel divers, en ik ervaar veel vrijheid om zelf te kunnen kiezen voor de tooling of programmeertalen waarin ik het werk wil doen. Kom je ergens even niet uit? Dan zijn er altijd meerdere collega’s die klaar staan en je graag even willen helpen.”

Bert | 6 maanden werkzaam bij Cmotions

“Ik ben nu (ruim) een half jaar werkzaam voor Cmotions en ik kan niet anders dan positief zijn. Ik heb in deze korte periode al voor 3 verschillende klanten gewerkt en ben nu aan het instromen bij de vierde. Door deze afwisseling heb ik het gevoel al heel snel heel veel geleerd te hebben.

Binnen de projecten krijg je de vrijheid om ze aan te pakken zoals jij denkt dat goed is en mocht je onverhoopt tegen iets aan lopen wat je niet weet, dan zijn alle collega’s ontzettend behulpzaam en is iedereen bereid hun kennis te delen.

Naast de opdrachten voor klanten zijn er intern ook allerlei initiatieven waar je aan deel kunt nemen om, samen met je collega’s, leuke projecten op te pakken en nieuwe dingen te leren.”

Jeanine | 9 jaar werkzaam bij Cmotions

“Voordat ik bij Cmotions begon sprak consultancy mij niet aan. Het leek mij onhandig om telkens op andere plekken te werken, en om nergens een basis te hebben. Inmiddels zijn we negen jaar verder en heb ik het nog steeds enorm naar mijn zin. Dit komt enerzijds doordat we bij klanten ruimte en verantwoordelijkheid krijgen om projecten vorm te geven. Anderzijds is er binnen Cmotions ruimte voor interactieve kennisdeling, bijvoorbeeld in de vorm van workshops. Zo heb je niet alleen collega’s bij de klant, maar juist ook binnen Cmotions.

Naast mijn opdrachten werk ik aan diverse andere initiatieven:

  • The Analytics Lab: onze incubator playground waar we innovatie willen stimuleren.
  • Project Friday: een project van enkele vrijdagmiddagen waarbij kennisontwikkeling en fun centraal staan.
  • Het maken en organiseren van Data Analyse Hackathons.
  • Het ontwikkelen van Data Science producten.

De vrijheid, diversiteit, leuke klanten, maar vooral de werkomgeving maken dat ik nog steeds met heel veel plezier bij Cmotions werk.”

Onze specialismen

Het onderling delen van kennis vinden we erg belangrijk bij Cmotions. Niet alleen voor onze eigen ontwikkeling, maar ook om sneller meer waarde toe te kunnen voegen voor onze opdrachtgevers. Om het belang hiervan te onderstrepen hebben we een aantal jaar geleden specialismen groepen opgericht.

Een belangrijke reden waarom opdrachtgevers met ons samenwerken, is omdat wij – naast onze specifieke en vaak technische kennis en ervaring – ook in staat zijn daarover helder te communiceren. Om ervoor te zorgen dat onze kennis up-to-date blijft, werken we samen met collega’s aan interne projecten in de specialismen groepen. Meer informatie over de specialismen kan je vinden op onze website. Aangezien Cmotions breed georiënteerd is binnen het data vakgebied, hebben we verschillende specialismen:

  • Advanced analytics
  • Data governance
  • Data science & data engineering
  • Datavisualisatie
  • Omnichannel marketing
  • Strategie & organisatie

Om je een beter beeld te geven wat we precies doen binnen zo’n specialisme lichten we een intern project toe van data science & data engineering.

Close Menu