Week van het Ondernemen: een gastles ‘De wereld van data & analytics’ bij ROC Midden Nederland

26 maart 2019

Artikel geschreven door Emma Boswinkel en Hanneke Bosman

Naast de wereld van data vinden wij het belangrijk als bedrijf om een maatschappelijke bijdrage te leveren. Dit doen we in ons programma Who Cares. Om deze reden zijn wij zijn wij als bedrijf sociaal aandeelhouder van Matchpoint. Een organisatie die gericht is op het samenbrengen van het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties in Amersfoort. Matchpoint benaderde ons om deel te nemen aan de ‘Week van het Ondernemen’.

 

Week van het Ondernemen

De ‘Week van het Ondernemen’ is een week met verschillende evenementen waarin een brug wordt geslagen tussen het bedrijfsleven en het onderwijs. Wij werden direct enthousiast! Zo stonden wij op maandag 18 maart voor een klas vol toekomstige media- en applicatieontwikkelaars van het ROC Midden Nederland in Amersfoort om meer te vertellen over de wereld van data & analytics.

 

Gastcollege ‘data & analytics’

Op het ‘Media en ICT College’ van het ROC Midden Nederland leren de studenten gebruiksvriendelijke applicaties en websites bouwen en programmeren. Tijdens de gastles hebben wij ze een inkijk gegeven in welke data interessant kan zijn voor bedrijven en op welke manier wij bedrijven helpen bij het creëren van waarde aan de hand van deze data.

De gastles bestond uit een combinatie van praktijkcases en theorie. We zijn gestart met een quiz waarin ze gelijk konden laten zien hoe het er met hun data-kennis voor stond. Na het bespreken van de toepassingen van data en de soorten data die bedrijven verzamelen, ging het als vanzelf over het belang van privacy. De studenten gaven zelf aan dat ze wél gepersonaliseerde informatie willen, maar ook niet het idee willen hebben dat bedrijven álles van ze weten; een lastige balans dus, ook als programmeurs. In een technisch toetje bespraken we wat de jongens misschien wel het meest interessant vonden: hoe vinden we de juiste data? Het belang van een goed gestructureerde database werd nog eens onderstreept. Deze les konden ze direct in praktijk brengen bij hun les ‘databases’ na de pauze. Een bruggetje dat door de docent met beide handen werd aangegrepen!

 

Geslaagde bijdrage, nieuwsgierige leerlingen

Wij vonden het erg leuk om voor de groep te staan en ze bewust te maken van de cruciale rol die zij in hun toekomst gaan vervullen. De studenten zaten 1,5 uur lang op het (zo goed als) puntje van hun stoel, wat de gastles extra leuk maakte. We zijn blij dat wij een bijdrage konden leveren aan de ‘Week van het Ondernemen’ en kijken uit naar meer initiatieven!

Contact

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Emma Boswinkel of Hanneke Bosman via onderstaande contactgegevens.

Hanneke Bosman, Consultant

+31 6 31 94 18 72

h.bosman@cmotions.nl

Laatste nieuws

Rondetafelsessie 1 oktober – Klantgericht communiceren en optimale relaties opbouwen

13 augustus 2019

Op dinsdag 1 oktober organiseren we samen met House of Engagement, net als wij onderdeel van... lees meer

Optimaal klantcontact met Conversational AI

1 augustus 2019

Op 12 september 2019 organiseert Tailo in samenwerking met de Klantenservicefederatie een event over conversational AI.... lees meer

Cmotions rondetafelsessie 5 november 2019 “Datastrategie implementeren in je organisatie”

4 juli 2019

Op 5 november is er weer een nieuwe rondetafelsessie. Meld je snel aan, het aantal plaatsen... lees meer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis nooit meer iets op het gebied van advanced analytics, data science en de toepassing daarvan binnen organisaties!