Data governance services

Data beheersbaar maken

“In hoeverre kan ik vertrouwen op de rapportages en analyses waarop ik mijn besluiten baseer?”

“Ik ben data eigenaar, maar waar liggen precies de grenzen van mijn verantwoordelijkheid?”

“Hoe voorkom ik (frustratie als gevolg van) miscommunicatie als gevolg van afwijkende data en definities?”

Bovenstaande vragen zijn hoogstwaarschijnlijk bekend binnen jouw organisatie. Er vindt momenteel een transitie plaats naar datagedreven werken, maar data inzetten als drijvende kracht binnen jouw organisatie vereist wel dat deze data onder controle is. En dit raakt systemen, processen, privacy- en autorisatiemaatregelen en uiteraard ook mensen.

 

Checklist AVG / GDPR: hoe je je nieuwsbrief op orde brengt!

Wat is data governance precies?

Data governance betreft kortgezegd de maatregelen die je neemt om “in control” te komen van je data- en informatiestromen. Op het moment dat je in control bent, ben je immers in staat om het bestaande te verbeteren. Data governance bestaat daarom niet sec uit het implementeren van een tool, het duidelijk(er) vastleggen van processen of het opschonen van data. De kern van een goede governance is dat er duidelijke rollen worden gedefinieerd en dat er inzicht ontstaat in hoe de data- en informatiestromen binnen de organisatie precies lopen.

 

Checklist AVG / GDPR: hoe je je data modellen gereed maakt!

Hoe is onze data governance aanpak?

Op het moment dat je “weet hoe het zit” én mensen weten wat ze moeten doen en welke verantwoordelijkheden ze hebben, ben je volgens ons “in control”. Onze aanpak bestaat daarom uit meerdere delen:

Voorbeeld AVG / GDPR implementatie bij IKEA

Bij dit alles vinden wij het belangrijk dat dit samen met de mensen uit de organisatie wordt opgebouwd. Enerzijds omdat zij de kennis hebben hoe het bedrijf precies in elkaar steekt, anderzijds om draagvlak te creëren. Want eerlijk is eerlijk: echt sexy is data governance natuurlijk niet, maar het is een voorwaarde om de volgende stap te zetten qua verbetering op het gebied van data gedreven werken!

 

Hoe wij helpen

Inzicht in de impact van datakwaliteit

naar de case

Datakwaliteit en analytisch klantbeeld

naar de case

Van strategie naar inrichting naar doen

naar de case
Toon meer cases

Laatste nieuws

De belangrijkste trends in data & analytics, toepasbaar in jouw realiteit

27 januari 2022

Net als vorig jaar hebben wij kritisch gekeken naar de belangrijkste trends op het gebied van... lees meer

Privacybescherming door anonimiseren en pseudonimiseren van data (deel 3/3)

19 november 2021

Als je in kaart hebt gebracht over welke gevoelige informatie jouw organisatie beschikt, kun je hiervoor... lees meer

Privacybescherming door anonimiseren en pseudonimiseren van data (deel 2/3)

28 oktober 2021

In ons eerste artikel heb je kunnen lezen wat de AVG zegt over de privacy van... lees meer

Toon meer publicaties

IKEA België over Cmotions

"It was a pleasant experience to work together with Erik and Nieck on this project. They brought a lot of experience and energy, with a complementary approach. We really were on the same line from start to finish with clear description of what was needed, how to get there, sparring in between and preparing sign off. Regular updates, discussing expectations and ideas popping up during the project lead to high standard deliverables. Those deliverables and sign off presentations have been shared with the global roll out team who were also impressed and were eager to spread the ideas and outcome with other countries. A nice and qualitative base for our project!."

Eric Sepelie, Customer Information Management project leader Belgium

"We very much appreciated and were impressed by the professional, fast and high quality approach of Cmotions towards our business & requirements. Their targeted feedback loops were a great way to keep multiple levels of interested people up to date what was going on in this specialist subject matter. Probably the best compliment for Cmotions is that the global IKEA organisation is now proposing this way of working towards other IKEA companies as a good example forthcoming out of the Belgian pilot!."

Henri Weterings, Multichannel Rollout Manager

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis nooit meer iets op het gebied van advanced analytics, data science en de toepassing daarvan binnen organisaties!