“In hoeverre kan ik vertrouwen op de rapportages en analyses waarop ik mijn besluiten baseer?”
“Ik ben data eigenaar, maar waar liggen precies de grenzen van mijn verantwoordelijkheid?”
“Hoe voorkom ik (frustratie als gevolg van) miscommunicatie als gevolg van afwijkende data en definities?”
Bovenstaande vragen zijn hoogstwaarschijnlijk bekend binnen jouw organisatie. Er vindt momenteel een transitie plaats naar datagedreven werken, maar data inzetten als drijvende kracht binnen jouw organisatie vereist wel dat deze data onder controle is. En dit raakt systemen, processen, privacy- en autorisatiemaatregelen en uiteraard ook mensen.
Checklist AVG / GDPR: hoe je je nieuwsbrief op orde brengt!
Data governance betreft kortgezegd de maatregelen die je neemt om “in control” te komen van je data- en informatiestromen. Op het moment dat je in control bent, ben je immers in staat om het bestaande te verbeteren. Data governance bestaat daarom niet sec uit het implementeren van een tool, het duidelijk(er) vastleggen van processen of het opschonen van data. De kern van een goede governance is dat er duidelijke rollen worden gedefinieerd en dat er inzicht ontstaat in hoe de data- en informatiestromen binnen de organisatie precies lopen.
Checklist AVG / GDPR: hoe je je data modellen gereed maakt!
Op het moment dat je “weet hoe het zit” én mensen weten wat ze moeten doen en welke verantwoordelijkheden ze hebben, ben je volgens ons “in control”. Onze aanpak bestaat daarom uit meerdere delen:
Voorbeeld AVG / GDPR implementatie bij IKEA
Bij dit alles vinden wij het belangrijk dat dit samen met de mensen uit de organisatie wordt opgebouwd. Enerzijds omdat zij de kennis hebben hoe het bedrijf precies in elkaar steekt, anderzijds om draagvlak te creëren. Want eerlijk is eerlijk: echt sexy is data governance natuurlijk niet, maar het is een voorwaarde om de volgende stap te zetten qua verbetering op het gebied van data gedreven werken!
Inzicht in de impact van datakwaliteit
naar de caseDatakwaliteit en analytisch klantbeeld
naar de caseVan strategie naar inrichting naar doen
naar de case27 januari 2022
Net als vorig jaar hebben wij kritisch gekeken naar de belangrijkste trends op het gebied van... lees meer
19 november 2021
Als je in kaart hebt gebracht over welke gevoelige informatie jouw organisatie beschikt, kun je hiervoor... lees meer
28 oktober 2021
In ons eerste artikel heb je kunnen lezen wat de AVG zegt over de privacy van... lees meer
"It was a pleasant experience to work together with Erik and Nieck on this project. They brought a lot of experience and energy, with a complementary approach. We really were on the same line from start to finish with clear description of what was needed, how to get there, sparring in between and preparing sign off. Regular updates, discussing expectations and ideas popping up during the project lead to high standard deliverables. Those deliverables and sign off presentations have been shared with the global roll out team who were also impressed and were eager to spread the ideas and outcome with other countries. A nice and qualitative base for our project!."
"We very much appreciated and were impressed by the professional, fast and high quality approach of Cmotions towards our business & requirements. Their targeted feedback loops were a great way to keep multiple levels of interested people up to date what was going on in this specialist subject matter. Probably the best compliment for Cmotions is that the global IKEA organisation is now proposing this way of working towards other IKEA companies as a good example forthcoming out of the Belgian pilot!."