19 november 2018
Met het “Who cares?” programma streeft Cmotions ernaar om een positieve bijdrage te leveren aan een betere samenleving. Als onderdeel van dit programma zijn wij onlangs sociaal aandeelhouder geworden van stichting Matchpoint. Deze organisatie stimuleert maatschappelijke betrokkenheid binnen het Amersfoortse bedrijfsleven en recent is hieruit onze eerste ‘match’ ontstaan.
Als onderdeel van de samenwerking met Matchpoint was Hanneke in juni namens Cmotions aanwezig op de MatchBeurs. Tijdens dit evenement kunnen Amersfoortse bedrijven die zich willen inzetten voor de lokale samenleving in contact komen met maatschappelijke organisaties en burgerinitiatieven die een doel, droom, wens of hulpvraag hebben waarbij ze de inzet van ondernemers goed kunnen gebruiken. Hanneke ontmoette hier Jolke van de Eemstadboerderij en dit leidde tot Cmotions’ eerste match!
De Eemstadboerderij ontwikkelt stadslandbouw in Amersfoort door middel van Community Supported Agriculture (CSA). Dit staat voor een direct partnerschap, gebaseerd op een solidaire relatie tussen een individu of een groep mensen en een individuele boer of groep producenten, waarbij de risico’s, verantwoordelijkheden en opbrengsten van het boerenbedrijf gedeeld worden middels een overeenkomst (meestal voor de duur van een heel seizoen of jaar). Op tuinderij Eemstadboerderij worden groenten en andere producten geteeld samen met onder andere vrijwilligers en medewerkers van lokaal leerwerkbedrijf Land in Zicht.
Inwoners van Amersfoort kunnen verse en milieuvriendelijke producten rechtstreeks bij de Eemstadboerderij afhalen. Daarnaast kunnen bezoekers en deelnemers er terecht om mee te kijken met de boeren of om elkaar te ontmoeten. Kortom, een mooi initiatief om duurzame landbouw in de stad op de kaart te zetten!
Nu zult u zich wellicht afvragen, hoe ‘matcht’ de Eemstadboerderij met Cmotions? Dat zit zo: Jolke had een aantal vragen rondom het professionaliseren van het versturen van de nieuwsbrief en hoe de AVG wetgeving hierbij een rol speelt. Laat dat nu net iets zijn waar wij meer over weten! Mocht u hier zelf ook graag meer over willen weten, bekijk ons artikel over de AVG dan eens.
Deze match met de Eemstadboerderij was een mooie kans voor mij, Siri, om de praktijk in te duiken. Per september ben ik werkzaam bij Cmotions, dus dit was zowel een leuk als leerzaam project om op te pakken in mijn eerste werkweek.
Bij het eerste bezoek ontmoette ik naast boerin Jolke ook vrijwilligster Margriet, die zich bezighoudt met communicatie. Na het in kaart brengen van de vragen die bij hen speelden en natuurlijk een rondleiding door de moestuin, ben ik aan de slag gegaan. Welke tooling kan de Eemstadboerderij het best gebruiken om de nieuwsbrief te versturen en hoe zit die AVG-wetgeving nou precies in elkaar? Met hulp van collega’s die hier de afgelopen maanden veel mee bezig zijn geweest hebben wij deze vragen kunnen beantwoorden.
Tijdens het tweede bezoek aan de Eemstadboerderij heb ik ons advies kunnen toelichten. Dit werd heel enthousiast ontvangen door Jolke en Margriet. Het eindresultaat omvat een beschrijving van de regels waaraan organisaties moeten voldoen om AVG-proof te zijn en wat dit nou precies betekent voor de Eemstadboerderij. Daarnaast zal het versturen van de nieuwsbrief (en vooral de administratie van de ontvangers) een stuk gemakkelijker worden door het gebruik van e-mailtool Mailchimp. Deze match heeft de Eemstadboerderij dus een uitgebreide beschrijving opgeleverd waarmee het versturen van e-mails verder kan worden geprofessionaliseerd.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Siri de Ruiter via onderstaande contactgegevens.
18 juli 2023
Om blijvende veranderingen in de gezondheidszorg in heel Afrika te stimuleren heeft Amref Health Africa, de... lees meer
1 juni 2022
Stel je voor: boer Jochem die met een VR bril bekijkt hoe het met zijn koeien... lees meer
27 januari 2022
Net als vorig jaar hebben wij kritisch gekeken naar de belangrijkste trends op het gebied van... lees meer