Eimskip, een toonaangevende logistieke dienstverlener in de Noord-Atlantische Oceaan, wilde een visie en groeipad om als datagedreven organisatie volwassen te worden. Zoals de meeste organisaties vandaag de dag, worstelde Eimskip niet met een gebrek aan data… De uitdaging was veeleer ervoor te zorgen dat de juiste gegevens worden ingezet waar ze de grootste impact hebben op de bedrijfsdoelstellingen.
Om Eimskip te helpen hebben we ons Data Strategy-aanbod toegepast, waarmee we konden plannen hoe we de visie van Eimskip konden uitvoeren en de reis naar een meer datagedreven organisatie konden beginnen.
Door onze management consulting diensten te combineren met onze diepgaande kennis van het implementeren van cloud-based data-infrastructuur hebben we Eimskip voorzien van de juiste balans van zowel het waarom als het hoe om te slagen op hun data-reis. Eimskip begreep vanaf het begin dat om echt datagedreven te worden, je als organisatie moet groeien. Alleen oude technologie vervangen door nieuwe is niet genoeg. De reis vereist nieuwe manieren van werken met data en een datagedreven mindset, zowel voor de IT-organisatie als voor de business die de data toepast.
Als onderdeel van de datastrategie heeft Eimskip actief deelgenomen aan de beoordeling van zijn eigen maturiteit op de 4 pijlers: mensen, organisatie, processen en technologie en de 5 expertisegebieden van data: datastrategie, automatisering, analytics, business intelligence en datamanagement. De beoordeling geeft inzicht in de huidige staat van de organisatie en een genuanceerd beeld van waar te groeien.
Het beoordelingskader biedt Eimskip een instrument om hun volwassenheid in kaart te brengen en een gestructureerde aanpak om te beoordelen of zij als organisatie groeien in overeenstemming met hun ambitie om Data Strategists te worden. De beoordeling resulteert in een scorekaart die vervolgens elke 3-6 maanden kan worden bijgewerkt om te controleren of de datareis op schema ligt.
De datastrategie van Delegate is ontworpen om licht te zijn in de uitvoering. Eimskip bouwde zijn datastrategie op via een tweedaagse workshop, gefaciliteerd door Delegate. Een belangrijk resultaat naast de maturiteitsbeoordeling was het identificeren van de eerste waardevolle data use cases.
Met een duidelijke datastrategie had Eimskip het plan en de blauwdruk om hun organisatie meer datagedreven te maken en de eerste stappen te zetten naar het leveren van continue waarde.
De datastrategie versterkte de communicatie met de belanghebbenden, omdat ze hielp duidelijk te maken welke specifieke acties zowel vanuit de business als vanuit de IT-organisatie nodig zijn, en waarom datagestuurd worden voor Eimskip essentieel is. Voor Eimskip was meer datagestuurd worden een natuurlijke volgende stap op hun digitaliseringsreis: Modernisering van hun IT-infrastructuur en overgang naar cloud-oplossingen.
Ons Data Strategy aanbod wordt geleverd in nauwe samenwerking met ons zusterbedrijf Cmotions, binnen The Digital Neighborhood. Cmotions is een toonaangevend Data Consultancy bedrijf in Nederland. Een belangrijk doel van The Digital Neighborhood is om onze klanten te voorzien van de juiste expertise, afkomstig van al onze merken.