22 oktober 2018
Op 2 oktober was er een expertsessie van de Klantenservicefederatie bij ons op kantoor in Amersfoort. De sprekers, onze collega’s, Jeroen Kromme en Sebastiaan de Vries, namen de deelnemers mee in de kansen van data en de stappen die je kan nemen.
De presentatie begint met een plaatje van ‘Where’s Waldo’. Je ziet een plaatje van een strand met allemaal poppetjes. Tussen al die poppetjes moet je Waldo zoeken (die altijd hetzelfde gestreepte shirt aan heeft). Eigenlijk is het ook zo met data: er is zoveel data, hoe ga je die data vinden en gebruiken, die relevant is voor jouw organisatie. De deelnemers zijn data analisten, innovatiemanagers en klantcontactprofessionals van verschillende organisaties. Jeroen en Sebastiaan (data scientists) nemen de deelnemers mee in de wereld van data en kansen voor het klantcontact.
Data science gaat over 3 dingen:
Om hiermee te experimenteren en te innoveren organiseren we regelmatig ‘Project Friday’, een initiatief waarin we leren en opzoek gaan naar de grenzen van de huidige kennis over A.I. en Machine Learning. We schrijven een algoritme en halen een koffiemachine uit elkaar om hem zo te programmeren dat hij gezichten kan koppelen aan voorkeuren. Een collega gaat voor het apparaat staan, de koffiemachine herkent het gezicht (facial recognition) en vervolgens krijgt deze persoon de koffie van zijn voorkeur. Het is een voorbeeld waarbij A.I. toegepast wordt en data real-time wordt ingezet om te voldoen aan de klantbehoefte. Op maandagmorgen extra sterke koffie ;-).
Een model dat we vaak gebruiken is het ‘Maturity model’. Dit is een model dat inzicht geeft in de datavolwassenheidsfase van je organisatie en het bestaat uit 5 fases:
Jeroen laat aan de hand van een praktijkcase van Vivat zien hoe het model werkt. Vivat had veel kennis over haar KPI’s en voldoende data verzameld, maar data kwamen uit een zevental bronnen. Ze werden handmatig opgehaald en vervolgens verspreid door middel van vele Excel bestanden.
Vervolgens gingen de deelnemers zelf aan de slag. Niet iedereen zit in dezelfde fase van het model. En elke fase heeft weer zijn eigen uitdagingen. Iedereen heeft de wens om in fase 5 uit te komen en nog niet alle deelnemers zijn zo ver.
De deelnemers geven aan: “Met techniek is er al veel mogelijk, maar het vraagt ook veel van de operatie en het bedrijfscultuur en daar ligt nog een grote uitdaging”. Ook geloven ze in de samenwerking tussen een chatbot en een mens: “Bij het inzetten van real-time data is die samenwerking van groot belang”. Chatbots zijn op dit moment nog niet ver genoeg ontwikkeld dat ze de agent kunnen vervangen.
De groep werd opgesplitst in vier groepen. Iedere groep krijgt de opdracht om uit te werken hoe je van de ene fase naar de volgende komt. Alle groepen gaan actief aan de slag. We delen de belangrijkste conclusies van de groepen met je:
Onder andere de interactie vanuit de groep, maakte de sessie erg leuk. Er ontstonden interessante discussies en er waren goede vragen. Het bleek ook erg waardevol te zijn om te zien waar iedereen staat met hun organisatie en hoe zij data inzetten om tot de volgende fase in het Maturity Model te komen.
Nieuwsgierig naar onze ‘Project Friday’ met het koffie apparaat? Bekijk hier de beelden.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Marketing via onderstaande contactgegevens.
4 mei 2023
Op 21 april 2023 hielden we een heroïsche hackathon waarbij 10 teams van KPN, Rabobank, DPG,... lees meer
17 april 2023
In elk bedrijf is het een uitdaging om ervoor te zorgen dat we alleen de documenten... lees meer
16 januari 2023
Culture eats data strategy for breakfast Bedrijven die erkennen dat ze met de inzet van data... lees meer