In de media en door consultants wordt ons steeds vaker verteld dat datagedreven werken de sleutel is tot een succesvolle organisatie. Waarbij data de grondstof is om aan de ene kant de bedrijfsvoering te optimaliseren en aan de andere kant als organisatie te innoveren. Organisaties die data op een goede wijze hiervoor inzetten, worden in staat geacht om meer waarde te creëren.
Focus op datagedreven werken
Waar in de afgelopen jaren de aandacht uitging naar big data als het nieuwe goud voor de organisatie, begrijpen we nu dat de eenzijdige focus op data niet garant staat om succesvol te zijn en te blijven. Dit heeft geleid tot de toenemende aandacht voor de datagedreven organisatie.
De datagedreven organisatie heeft niet alleen betrekking op de collega’s die zich vooral met data en analyse bezighouden, maar raakt de gehele organisatie. Het betreft niet alleen operationele onderwerpen, maar juist ook strategische en tactische.
Datagedreven werken gaat over meer dan data
Datagedreven werken gaat dus over de besturing van de organisatie. Daarnaast over de impact op de organisatie inrichting en cultuur. Datagedreven werken raakt alle medewerkers en kijkt zowel naar expertises als naar competenties. Bovendien heeft het invloed op hoe processen ingericht moeten worden binnen een organisatie. En natuurlijk speelt de inzet van middelen als data en technologie nog steeds een belangrijke rol binnen een datagedreven organisatie. Een goede afstemming tussen de pijlers besturing, mens, organisatie, proces en middelen bepaalt dus het succes van een datagedreven organisatie. Maar hoe doe je dat?
We krijgen regelmatig de vraag van opdrachtgevers om ze te ondersteunen in het meer datagedreven werken of bij het ontwikkelen van een datastrategie. We zien daarbij dat organisaties niet weten waar en hoe ze moeten beginnen. Misschien herken je dit wel, voor jezelf of voor jouw organisatie.
Succes begint met inzicht
De eerste stap in dit proces is dat je bepaalt waar je als organisatie staat op het gebied van datagedreven werken en wat de ambitie is van de organisatie. Door dit inzichtelijk te maken, krijg je een beeld van de aandachtsgebieden waar je als organisatie aan moet werken om meer datagedreven te worden.
Om jou en je collega’s te helpen hier snel inzicht in te krijgen, heeft Cmotions de scan voor datagedreven werken ontwikkeld. Deze scan is ontwikkeld op basis van de kennis en ervaring die onze consultants hebben opgebouwd bij onze opdrachtgevers met vergelijkbare vraagstukken.
Binnen 10 minuten de huidige situatie in beeld
Binnen 10 minuten krijg je een beeld van waar je staat qua maturiteit en welke aandachtsgebieden er voor jouw organisatie zijn. Door ook je collega’s te vragen deze scan in te vullen krijg je bovendien een idee of iedereen op dezelfde wijze naar de maturiteit op gebied van datagedreven werken kijkt. Aarzel niet en start met invullen!
5 juli 2023
Wil jij jouw collega’s op ludieke wijze laten kennismaken met datagedreven werken? Geef ze op voor... lees meer
10 maart 2023
Scan voor datagedrevenheid – hoe volwassen zijn we en waar moeten we mee aan de slag?... lees meer
16 januari 2023
Culture eats data strategy for breakfast Bedrijven die erkennen dat ze met de inzet van data... lees meer