MOOCs (massive online open courses) zijn enorm in trek bij data scientists vanwege de vele voordelen die deze cursussen bieden. Maar wat betekent dit eigenlijk voor de ontwikkeling van organisaties? En hoe kan een manager zorgen dat de MOOCs op de beste manier ingezet worden voor de ontwikkeling van medewerkers? En wanneer is een MOOC eigenlijk helemaal niet het beste middel om in te zetten voor de (eigen) ontwikkeling? Daarover gaan wij het in dit artikel hebben.
Laten we beginnen met de voordelen die MOOCs bieden aan organisaties. Zo zijn de kosten per cursus vaak erg laag (voor 10 euro heb je bijvoorbeeld al een prima cursus op het gebied van data science te pakken en voor een paar tientjes een abonnement met onbeperkte toegang).
Daarnaast bieden ze de mogelijkheid om – vanwege het grote aanbod en de lage kosten – goed aan te sluiten bij individuele ontwikkelplannen van data scientists. Hierdoor is de data scientist veel meer in staat om grip te krijgen op de eigen ontwikkeling. Er hoeft niet meer gewacht te worden op cursussen die met het gehele team gevolgd worden. Dit werkt weer in het voordeel van het werkplezier, de toegevoegde waarde van de data scientist en daar heeft de organisatie ook voordeel van. Een mogelijk nadeel is wel dat een MOOC de nodige discipline vraagt van de deelnemer, want het zijn zelfstudie modules.
Bovendien zijn MOOCs vooral goed in te zetten wanneer het om de technische vaardigheden gaat, zoals het leren van analytics of specifieke tools. Voor het trainen van soft skills is vaak meer nodig dan alleen een online training.
MOOCs kunnen dus een zeer interessant medium zijn voor organisaties en teams die willen ontwikkelen. De individuele competenties zorgen voor de ontwikkeling van het team. Maar hoe houd je als manager grip op deze ontwikkeling? Met andere woorden, hoe zorg je ervoor dat de individuele interesses en cursussen in lijn liggen met de organisatie? En hoe zorg je ervoor dat de vrijblijvendheid eraf gaat?
Plan een MOOC dag!
Kies één (mid)dag in de week (of maand) en maak dat de vaste studiedag van het team. In die tijd gaat iedereen aan de slag met een MOOC. Dit hoeft niet voor iedereen dezelfde te zijn. Sterker nog, voor heterogene teams is het juist aan te raden om verschillende cursussen te volgen. Gezamenlijk ga je opzoek naar MOOCs die in lijn liggen met de interesses van het individu en de visie van de organisatie. Hierbij kan je het persoonlijk ontwikkelingsplan als basis gebruiken. Een valkuil hierbij is de eerder genoemde “vrijblijvendheid”. Een online cursus kan al snel als minder belangrijk worden gezien dan die ene spoedklus die net binnenkomt. Hier ligt een belangrijk rol voor de manager: één (mid)dag = MOOC dag, dus gooi de winkel dicht. Zorg dat iedereen zijn mail heeft afgesloten, Lync (of een andere chat) uit staat en de rest van de organisatie weet dat ze moeten wachten tot morgen.
Toch is de MOOC niet voor iedere organisatie een productief ontwikkelinstrument. Wanneer er veel routinematig of gestandaardiseerd werk verricht moet worden, heeft dit zijn weerslag op de ontwikkelbehoefte van een organisatie. De nadruk zal dan vaker liggen op het ontwikkelen van het primaire proces. En niet op het ontwikkelen van de individuen, die gezamenlijk dit proces moeten realiseren. Ook is de heersende cultuur binnen een organisatie van belang in het succesvol inzetten van de MOOC. Als er vanuit centrale aansturing wordt gedacht en vanuit collectief denken, is de MOOC misschien minder voor de hand liggend. De MOOC is immers gericht op het invullen van een individuele ontwikkel behoefte pur sang en op het creëren van diversiteit in kennis op een bepaald vakgebied.
Daarnaast is een MOOC vooral sterk als het gaat om de ontwikkeling van kennis en technische vaardigheden. Als het een organisatie gaat om de ontwikkeling van verschillende softskills van medewerkers, dan werken meer traditionele vormen van cursussen vaak beter. Bij het trainen van softskills leiden menselijke interactie en directe feedback tot het beste resultaat.
Bij de vraag om MOOCs al dan niet in te zetten, speelt soms de wet van ‘onbekend maakt onbemind’ een rol. MOOCs zijn vaak zo specialistisch dat HR-afdelingen het lastig vinden om vast te stellen of een dergelijke opleiding geschikt is voor de ontwikkeling binnen hun organisatie. Afstand van het vakgebied zorgt er voor dat, helaas nog vaak, gekozen wordt voor een ‘bekende’ opleider of een bekend trainingsinstituut.
De keuze voor MOOCs is geschikt wanneer:
Lees ook het artikel met de 3 belangrijkste tips voor het volgen van een MOOC.
17 april 2023
In elk bedrijf is het een uitdaging om ervoor te zorgen dat we alleen de documenten... lees meer
16 januari 2023
Culture eats data strategy for breakfast Bedrijven die erkennen dat ze met de inzet van data... lees meer
20 december 2022
20 jaar Cmotions is ook 20 jaar vakgeschiedenis en -ontwikkeling. Dit geeft waardevolle inzichten voor de... lees meer