28 oktober 2020
Wij zijn overtuigd van de kracht van een doordachte datastrategie. Een datastrategie helpt de doelgerichte inzet van data en voorkomt de valkuilen van enthousiast maar ongericht starten met data initiatieven. Wat ons betreft wordt werken met data pas interessant als je het op de juiste manier inzet voor jouw organisatie en de specifieke behoeften van jouw klanten.
Een goede datastrategie geeft antwoord op de vraag waarom datagedreven werken waarde toe voegt en hoe je hier als organisatie mee aan de slag gaat om de ambities te realiseren.
Start met ambities en doelen
Dit doen we door in de datastrategie als eerste stap vanuit de ambities en doelen van het bedrijf de vertaal slag te maken naar een optimale middelen inzet op basis van analytics en data. Hiervoor gebruiken we het Target to Data model. Daarna brengen we op basis van een groeimodel in kaart welke aspecten van de organisatie moeten worden ontwikkeld om in balans te groeien naar een datagedreven organisatie. Van mens en organisatie tot proces, data en infrastructuur. Hiermee realiseren we de fundamenten voor een lange termijn succes.
De data strategie zorgt voor het duurzaam creëren van waarde door de juiste verankering in de organisatie. Duurzaam omdat de organisatie het zelf leert doen en daarmee ook voor de langere termijn in staat is waarde te creëren. Tegelijkertijd is het echter de uitdaging en de kunst om direct in beweging te komen en te leren door te doen.
Deze twee gecombineerd vormen onze visie op succesvol aan de slag gaan met data: onze marsroute naar datagedreven werken. Waar de datastrategie nadrukkelijk invulling geeft aan de fundamentele aspecten van datagedreven werken voor de langere termijn, zorgt het gelijktijdig starten met de uitvoering van data initiatieven dat:
Wij zien dat veel organisaties moeite hebben om de vertaalslag te maken van strategie naar de actie en uitvoering: hoe realiseer ik nu echt – en structureel – waarde met data? Om die reden hebben we een aanpak uitgewerkt die organisaties helpt versnellen in én scoren met de eerste stappen in datagedreven werken: in drie maanden doelstellingen op het gebied van klantbeleving en interactie realiseren met onze Business Accelerator.
Met de business acccelator pakken we in projectvorm onderwerpen op waarin de focus ligt op het ontwikkelen van schaalbare en data gedreven klantinteracties. Want juist in dit domein ontstaat direct meetbaar succes die zowel voor organisatie als de klant voelbaar is.
De huidige situatie als uitgangspunt
Een belangrijk punt van deze aanpak is dat we gebruik maken van de huidige situatie in datagedreven werken van onze opdrachtgever (op het gebied van expertise, processen & technologie). Tijdens zo’n Business Accelerator project brengen we vervolgens (wel) in kaart wat de organsiatie op die drie componenten aanvullend nodig heeft om de ambities in datagedreven te realiseren op de langere termijn.
Start van de Business Accelerator en in 6 sprints resultaat
De Business Accelerator start nadat we in kaart hebben gebracht op welke klant gerelateerde doelstelling onze opdrachtgever wil verbeteren of versnellen. Hiervoor hebben we het Target to Data raamwerk ontwikkeld.
Het project levert vervolgens op een zogenaamde ‘agile’ wijze (in 6 sprints) de geambieerde versnelling in het bereiken van de doelstelling en bouwt voort op onze visie op omnichannel marketing, waarbij ons 4D model (data, decisions, design & delivery) het uitgangspunt vormt.
Het multi-disciplinaire klantteam werkt aan meerdere MVP’s die idealiter ge-pretest worden door klanten in de live omgeving van een opdrachtgever. Na drie maanden weten we welke versies het best gewaardeerd worden door klanten en het meeste resultaat voor de organisatie opleveren.
Ten slotte bij de oplevering
Aan het einde van een traject leveren we daarmee bijvoorbeeld een geautomatiseerde klantflow op, die schaalbaar verder uitgerold kan worden in de organisatie en waarbij een dashboard onze opdrachtgever structureel in staat stelt zo’n flow verder te optimaliseren.
De juiste mix vinden tussen een goed strategisch fundament voor datagedreven werken en tegelijkertijd in beweging komen is nog een hele puzzel. De kern is om in een korte periode tot een krachtige strategie te komen, daarbij de juiste mensen te betrekken voor draagvlak en energie en vervolgens vanuit deze energie direct de eerste data initiatieven op te pakken.
Onze klanten waarderen deze bewezen aanpak. Earning while learning noemen wij dit. Ben je naar aanleiding van dit artikel benieuwd hoe wij jouw organisatie kunnen succesvoller kunnen maken, neem dan contact met ons op (zie onderstaande contactgegevens).
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Peter Reddering via onderstaande contactgegevens.
3 november 2022
In de slag naar meer datagedreven werken, komen allerlei organisatie vraagstukken boven die om antwoord vragen.... lees meer
2 november 2022
Data is niks … maar niks is ook iets Data is namelijk niks. Niks anders dan... lees meer
2 november 2022
Regelmatig krijgen wij van opdrachtgevers de vraag wat het verschil of de verhouding is tussen Customer... lees meer