De laatste jaren ging mijn data science aandacht uit naar tekst (NLP / NLU), maar dat weerhoud me er niet van om een beetje te spelen met video. Geïnspireerd door president Trump zijn benadering van het coronavirus en Jim Carrey vs Allison Brie, deed ik mijn eerste poging om te spelen met DeepLearning voor video’s en DeepFakes.
Ondanks dat het zeker niet perfect is, moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben over hoe makkelijk het was om dit resultaat te bereiken. Naar mijn mening is dit dan ook een goed voorbeeld van de democratisering van artificial intelligence. Ondanks de risico’s die deze trends met zich meebrengen, van nep nieuws tot garbage in / garbage out, geloof ik dat deze trend ons meer goede dan slechte dingen gaat brengen.
Het kostte me 4 dagen trainingstijd. Nou ja, eigenlijk niet mij, maar mijn computer (MSI Prestige with NVIDIA GTX1070). Sterker nog, ik was het weekend weg. Ik ben er, denk ik, niet meer dan 2 of 3 uur mee bezig geweest. De meeste tijd was ik kwijt aan het opnemen van de video van mezelf, het maken van de trainingsdata en het nabewerken van bepaalde effecten.
Een andere opkomende trend is meer focus op efficiency. Dagen, weken, maanden van training en getrainde modellen die bestaan uit parameters van biljoenen, GB’s of zelfs TB’s aan data, zijn niet altijd gemakkelijk en snel in productie te brengen. Terwijl we pas waarde kunnen creëren met data, als algoritmes in productie zijn. Een tijdje terug hoorde ik dat slechts 20% van alle algoritmes die gemaakt zijn, ook in productie gaan. Wanneer ik kijk naar mijn jaren ervaring als data scientist, dan heb ik veel organisaties gezien waar ze die 20% niet eens redden. Maar dat is misschien iets voor een andere keer om het over te hebben.
Check dan hier de stappen die ik heb gezet (no code, no worries).
Om te beginnen zijn er 2 belangrijke packages voor DeepFakes: FaceSwap en DeepFaceLab, zie hieronder.
Ik heb de laatste gebruikt, omdat ik er goede verhalen over heb gehoord.
Dit artikel verscheen eerder op TheAnalyticsLab.nl.
Dit is artikel is gemaakt vanuit de initiatieven in The Analytics Lab. We zijn altijd bezig met ontwikkelingen op het gebied van data science. Daarom hebben we in 2016 The Analytics Lab opgericht. Daar zoeken we de grenzen op van de mogelijkheden van data science & AI. We delen graag onze ervaringen en kennis met jullie.
5 juli 2023
Wil jij jouw collega’s op ludieke wijze laten kennismaken met datagedreven werken? Geef ze op voor... lees meer
17 april 2023
In elk bedrijf is het een uitdaging om ervoor te zorgen dat we alleen de documenten... lees meer
16 januari 2023
Culture eats data strategy for breakfast Bedrijven die erkennen dat ze met de inzet van data... lees meer