Data strategie

“We hebben best veel data, maar wat kan ik er nou echt mee?”

“Onze data strategie is helder, maar hoe krijg ik de organisatie mee?”

“We willen data gedreven werken, maar welke competenties hebben mijn medewerkers daarvoor nodig?”

Wat is data?

data

Data is niks anders dan losstaande feiten in vormen van tekens, getallen, beelden of woorden. Data wordt pas interessant als het in een bepaalde context geplaatst wordt. Door het te ‘ontcijferen’ en betekenis aan te geven ontstaat er bruikbare informatie. Data helpt jou en je onderneming een stap verder.

Data is er om te begrijpen waarom je (potentiële) klant bepaalde beslissingen neemt, en om deze te kunnen voorspellen voor een nog gerichtere marktbewerking. Maar ook om het logistieke proces, de financiële organisatie en het HR & recruitment proces te optimaliseren en gerichter aan te sturen.

Daardoor creëer je waarde voor de organisatie.

 

Data gedreven werken

Als manager sta je dagelijks aan het roer van je organisatie en heb je keuzes te maken. Welke kant gaan we op, waarom en hoe? Er is niets mis met een gezonde dosis intuïtie. Intuïtie valideren en onderbouwen met feiten helpt je aan bewijsvoering en verrijkt je inzichten.

Met een slimme inzet van technologie en mensen, helpt Cmotions je met data oplossingen en word je op weg geholpen om verder te bouwen aan een data gedreven organisatie.

 

Data strategie

data strategie

Om data gedreven werken goed doordacht in je organisatie door te voeren, is een strategie nodig: een data strategie. Want zodra je iets met data doet, zoals het verzamelen van klantgegevens, moet je wel weten wat de korte en langere termijn doelstelling hiervan is.

Wil je de dienstverlening aanpassen? Het logistieke proces efficiënter inrichten? Andere producten aanbieden? De doelstellingen, benodigdheden en gewenste inzichten beschrijf je in een plan ofwel: de data strategie.

 

Data volwassenheid & data maturity

In iedere organisatie is data aanwezig. De ene organisatie heeft de inzet van data nog in de kinderschoenen staan en de andere organisatie gaat hier op een volwassen manier mee om.

data maturity

Een datavolwassen organisatie is in staat om data op alle lagen binnen de organisatie te verzamelen én toe te passen in besluitvorming, strategie en organisatie. Het niveau van volwassenheid van de organisatie als het gaat om de inzet van data, wordt ook wel de data maturity van een organisatie genoemd.

Op alle organisatieniveaus en disciplines zal de verbinding tussen strategie, data en inzichten moeten worden gelegd om concurrentievoordeel, een klantgerichte focus en betere resultaten te behalen.

Weet jij hoe volwassen jouw organisatie is op het gebied van data gedreven werken? En op welke aandachtsgebieden de grootste winst valt te behalen?

Doe dan nu de ‘Scan voor inzicht in data gedrevenheid’ en krijg binnen 10 minuten inzicht in de data maturity en de domeinen waar jouw organisatie de focus op moet leggen om met data (verder) te bouwen aan een toekomstgerichte organisatie.

Doe hier de scan voor inzicht in datagedrevenheid

 

Data maturity model

Het data maturity model helpt je inzicht te krijgen in welke fase een bedrijf zich bevindt in de groei naar een data gedreven organisatie. Het geeft een goed beeld van de stappen die een organisatie moet zetten om met data meer stuurbaar te worden en zichtbare resultaten te boeken.

 

Cmotions en data strategie

Hoe datavolwassen is jouw organisatie en waar liggen de verbeterpunten? Ben jij in staat om eigen data te combineren met externe informatiebronnen en hiermee significante bedrijfsresultaten te boeken? In hoeverre zijn beslissingen binnen jouw organisatie data gedreven? Hoe toekomstbestendig is jouw data strategie?

Data gedreven werken vraagt meer dan intelligente tools en handige analisten. Op alle organisatieniveaus en disciplines zal de verbinding tussen strategie, data en mensen moeten worden gelegd.

Cmotions helpt organisaties om dit doelgericht en stapsgewijs aan te pakken en biedt de begeleiding om dit ook zelfstandig te doen. Dit doen we door middel van bruikbare inzichten, slimme oplossingen en een pragmatische aanpak.

Doe nu de ‘Scan voor inzicht in data gedrevenheid’ en krijg binnen 10 minuten inzicht in de maturiteit en de domeinen waar jouw organisatie de focus op moet leggen om ‘fact based decisions’ te kunnen nemen. Cmotions helpt je graag op weg!

Doe hier de scan voor inzicht in datagedrevenheid

 

Neem contact met ons op

    Direct contact met een expert

    Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Peter Reddering of Stijn Kuijpers via onderstaande contactgegevens.

    Peter Reddering, Principal Consultant

    +31 6 50 60 50 01

    p.reddering@cmotions.nl

    Stijn Kuijpers, Managing Consultant

    +31 6 11 31 50 99

    s.kuijpers@cmotions.nl

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Mis nooit meer iets op het gebied van advanced analytics, data science en de toepassing daarvan binnen organisaties!