Hoewel het bouwen van een dashboard of het doen van basisgegevensanalyse tegenwoordig vrij eenvoudig is, is het erg moeilijk om door te gaan en op te schalen. Zonder plan raak je uiteindelijk het spoor bijster, met als gevolg slechte beslissingen, compliance risico’s of het verlies van vertrouwen in data.
Met een goede datastrategie kan je jouw stakeholders inspireren en laten zien hoe je jouw ambitie omzet in acties. Acties die data omzetten in waarde voor jouw organisatie, door klein te beginnen en groot te denken.
Een datastrategie is een geïntegreerd concept dat bepaalt hoe gegevens jouw bedrijfsstrategie zullen inspireren en mogelijk maken. Het verwijst naar de middelen, processen en regels die nodig zijn om bedrijfsgegevens te beheren, te analyseren en er naar te handelen. Het helpt jou ook om jouw gegevens veilig en compliant te houden.
Naar onze mening moet een datastrategie compact, begrijpelijk en aanpasbaar zijn. Het moet jou in staat stellen snel te beginnen en waarde te creëren, terwijl jou geleidelijk naar een hoger niveau van gegevensvolwassenheid groeit
Data. Informatie. Inzicht. Actie. Wij geloven dat een datastrategie vol moet zitten met use cases die data omzetten in waarde voor jouw bedrijf. Use cases zoals geautomatiseerde dashboards, self-service BI, voorspellende modellen of zelfs het automatiseren van bedrijfsprocessen met behulp van AI-technologie.
Laat je inspireren door best practice use cases en bepaal welke use cases aansluiten bij jouw belangrijkste bedrijfsdoelstellingen. Ons Target-to-Data model helpt jou daarbij, door bedrijfsdoelstellingen, in- en externe drivers en processen af te stemmen op analytics use cases de benodigde databronnen.
“De strategiekaart van het TTD-model moet in elke afdeling worden gedeeld, zodat iedereen persoonlijk kan zien hoe hij of zij kan bijdragen aan onze bedrijfsdoelstellingen.”
Niet elke use case is gemakkelijk te winnen. Afhankelijk van jouw huidige situatie kan de inspanning om sommige use cases te implementeren te hoog zijn.
Maar met onze data maturity assessment krijgt jou een helder inzicht in wat jouw organisatie nodig heeft om use cases te realiseren en structureel data driven te worden. Het assessment matcht jouw huidige situatie met onze blauwdrukken voor mensen, technologie, processen en organisatie.
Het resultaat van het assessment helpt je om alle acties te definiëren die nodig zijn om de datamaturiteit van jouw organisatie stap voor stap te verhogen.
Na de beoordeling combineert een gefaseerde aanpak de implementatie van use cases met meer fundamentele activiteiten die jouw datamogelijkheden structureel verbeteren.
Bij deze planning wordt rekening gehouden met jouw beschikbare middelen, adoptiesnelheid en budget.
Kritische succesfactoren zijn een duidelijk eigenaarschap voor elke use case en activiteit, het beheer van onderlinge afhankelijkheden en een goede communicatie met de belanghebbenden.
Elke fase bestaat uit verschillende operationele cycli en een strategische cyclus. De operationele cycli zijn korte sprints om op een snelle en wendbare manier waarde te creëren. De strategische cyclus geeft je de mogelijkheid om bij te sturen, te versnellen of te vertragen. In beide cycli kunnen wij de juiste expertise leveren voor succes.
Wij kunnen helpen een datastrategie en stappenplan voor jouw organisatie op te stellen. In een reeks van drie interactieve workshops bieden we inspiratie en best practices en helpen we je om inzicht te krijgen in de mogelijkheden en uitdagingen van jouw organisatie.
Na de workshops zijn jullie er klaar voor! Jullie hebben een gemeenschappelijk begrip van de waarde van data & analytics, jullie weten wat er moet gebeuren en wanneer. Maar bovenal kan jouw organisatie snel beginnen met het realiseren van bedrijfswaarde.
Interesse? Laat jouw gegevens hieronder achter en wij nemen contact met je op!
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Stijn Kuijpers via onderstaande contactgegevens.