Datagedreven sturing binnen de gemeente

20 november 2017

Artikel geschreven door Marjolein Geesing, Accountmanager

Een praktijkvoorbeeld uit Utrecht.

Datagedreven sturing of informatiegestuurd werken staat steeds vaker op de agenda bij veel gemeenten. De hoeveelheid data waarover gemeenten zelf beschikken, maar ook de data die voorhanden is bij samenwerkingspartners als de Politie, Brandweer en GGD biedt tal van mogelijkheden om beleid te onderbouwen en ondersteunen. Beleid dat steeds minder wordt bepaald aan de hand van onderbuikgevoel, maar steeds meer gefundeerd wordt aan de hand van beschikbare en geanalyseerde data. 

Vanuit ons vakgebied en de focus op de publieke sector, volgen wij deze ontwikkeling op de voet. Met data en de toepassing middels advanced analytics en data science kunnen ontwikkelingen voorspeld en verklaard worden, die van belang zijn voor de besturing van een organisatie. Bekijk ook onze branchepropositie voor gemeenten.

 

Draagvlak en pilots

Een gemeente die al mooie stappen heeft weten te zetten op het gebied van datagedreven sturing is de gemeente Utrecht. Vanuit Cmotions hebben wij Martin Jansen, kwartiermaker datagedreven sturing, gevraagd ons mee te nemen in wat datagedreven sturing de gemeente Utrecht heeft gebracht en waar zij nu staan. Op vrijdag 10 november 2017 was hij als spreker te gast op ons kantoor in Amersfoort. Voldoende draagvlak vanuit het bestuur, een gereserveerd budget en de aanpak middels pilots binnen verschillende afdelingen van de gemeente zijn de belangrijkste succesfactoren geweest van datagedreven sturing in de gemeente Utrecht.

Klein beginnen aan de hand van ‘pilots’ bij diverse organisatieonderdelen bleek een goede werkwijze te zijn om de gehele gemeente stap voor stap mee te nemen in datagedreven sturing. In de rol als kwartiermaker is Martin met alle organisatieonderdelen van de gemeente in gesprek gegaan om specifieke vraagstukken en uitdagingen op te halen. Op basis hiervan zijn een aantal pilots gestart om aan te tonen wat de waarde van data kan zijn.

Een aantal voorbeelden van deze pilots zijn:

  • Voorspellen van het onderhoud van rioolgemalen om zo tijdig en proactief onderhoud uit te kunnen voeren.
  • Totale kosten van onderhoud en afschrijving van vuilnisauto’s omlaag aan de hand van de analyse van onderhoudshistorie.
  • Toepassing van 3D simulaties om beter grip en inzicht te krijgen in crowdmanagement bij grote events.
  • Woning inbraak voorspeller.
  • Luchtkwaliteit metingen aan de hand van sensoren.

 

Pilot Open Publiek

Ook Cmotions heeft de gemeente Utrecht ondersteund in één van de uitgevoerde pilots, namelijk de pilot Open Publiek. De insteek van deze pilot was het vergroten en verbreden van het publiek bij culturele instellingen in de stad Utrecht. Aan de hand van een interactieve webrapportage/dashboard hebben de culturele instellingen zicht gekregen op hun eigen publiek (kenmerken en herkomst) en die van de andere culturele instellingen in de stad. Meer inzicht in het publiek geeft betere mogelijkheden om nieuwe doelgroepen te bereiken en de krachten te bundelen om samen te werken.

 

Resultaat datagedreven sturing

Martin sloot af met de volgende zaken die de aanpak van datagedreven sturing de gemeente Utrecht heeft gebracht:

  • De uitvoer van een groot aantal pilots binnen alle afdelingen van de gemeente.
  • Door het werken met data is er ook aandacht gekomen voor het privacy aspect, waar inmiddels tooling en een verordening voor zijn ingeregeld en een functionaris aangesteld.
  • Bestuur van de gemeente is doordrongen van de waarde van data.
  • Een bekende route van idee -> pilot.
  • Verbreding naar ‘innovatie’.

Het was een interessante middag met een enthousiaste spreker!

 

Themasessie in oktober 2018: data gedreven beleid in de praktijk
In oktober organiseert Cmotions een praktische themasessie over data gedreven beleid. Op de hoogte gehouden worden? Meld je hier alvast aan.

Ja, hou me op de hoogte!

Contact

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Marjolein Geesing via onderstaande contactgegevens.

Marjolein Geesing, Accountmanager

+31 6 52 48 39 97

m.geesing@cmotions.nl

Laatste nieuws

Workshop – customer insights in a day

15 januari 2020

Samen met Microsoft organiseert Broad Horizon elke maand een workshop over customer insights. Leer hoe je... lees meer

Meetup – conversational analytics: 12 februari

14 januari 2020

Op woensdag 12 februari is het tijd voor een nieuwe editie van onze Meetup. Deze keer... lees meer

Verslag meetup – A.I. & media: 16 oktober

29 oktober 2019

De nieuwste editie van onze Meetup sessies, op woensdag 16 oktober 2019, vond deze keer plaats... lees meer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis nooit meer iets op het gebied van advanced analytics, data science en de toepassing daarvan binnen organisaties!