Een praktijkvoorbeeld uit Utrecht.
Datagedreven sturing of informatiegestuurd werken staat steeds vaker op de agenda bij veel gemeenten. De hoeveelheid data waarover gemeenten zelf beschikken, maar ook de data die voorhanden is bij samenwerkingspartners als de Politie, Brandweer en GGD biedt tal van mogelijkheden om beleid te onderbouwen en ondersteunen. Beleid dat steeds minder wordt bepaald aan de hand van onderbuikgevoel, maar steeds meer gefundeerd wordt aan de hand van beschikbare en geanalyseerde data.
Vanuit ons vakgebied en de focus op de publieke sector, volgen wij deze ontwikkeling op de voet. Met data en de toepassing middels advanced analytics en data science kunnen ontwikkelingen voorspeld en verklaard worden, die van belang zijn voor de besturing van een organisatie. Bekijk ook onze branchepropositie voor gemeenten.
Een gemeente die al mooie stappen heeft weten te zetten op het gebied van datagedreven sturing is de gemeente Utrecht. Vanuit Cmotions hebben wij Martin Jansen, kwartiermaker datagedreven sturing, gevraagd ons mee te nemen in wat datagedreven sturing de gemeente Utrecht heeft gebracht en waar zij nu staan. Op vrijdag 10 november 2017 was hij als spreker te gast op ons kantoor in Amersfoort. Voldoende draagvlak vanuit het bestuur, een gereserveerd budget en de aanpak middels pilots binnen verschillende afdelingen van de gemeente zijn de belangrijkste succesfactoren geweest van datagedreven sturing in de gemeente Utrecht.
Klein beginnen aan de hand van ‘pilots’ bij diverse organisatieonderdelen bleek een goede werkwijze te zijn om de gehele gemeente stap voor stap mee te nemen in datagedreven sturing. In de rol als kwartiermaker is Martin met alle organisatieonderdelen van de gemeente in gesprek gegaan om specifieke vraagstukken en uitdagingen op te halen. Op basis hiervan zijn een aantal pilots gestart om aan te tonen wat de waarde van data kan zijn.
Een aantal voorbeelden van deze pilots zijn:
Ook Cmotions heeft de gemeente Utrecht ondersteund in één van de uitgevoerde pilots, namelijk de pilot Open Publiek. De insteek van deze pilot was het vergroten en verbreden van het publiek bij culturele instellingen in de stad Utrecht. Aan de hand van een interactieve webrapportage/dashboard hebben de culturele instellingen zicht gekregen op hun eigen publiek (kenmerken en herkomst) en die van de andere culturele instellingen in de stad. Meer inzicht in het publiek geeft betere mogelijkheden om nieuwe doelgroepen te bereiken en de krachten te bundelen om samen te werken.
Martin sloot af met de volgende zaken die de aanpak van datagedreven sturing de gemeente Utrecht heeft gebracht:
Het was een interessante middag met een enthousiaste spreker!
Themasessie in oktober 2018: data gedreven beleid in de praktijk
In oktober organiseert Cmotions een praktische themasessie over data gedreven beleid. Op de hoogte gehouden worden? Meld je hier alvast aan.
Dit event is geweest, aanmelden is niet meer mogelijk. Je leest het verslag met de belangrijkste punten hier >
5 juli 2023
Wil jij jouw collega’s op ludieke wijze laten kennismaken met datagedreven werken? Geef ze op voor... lees meer
4 mei 2023
Op 21 april 2023 hielden we een heroïsche hackathon waarbij 10 teams van KPN, Rabobank, DPG,... lees meer
10 maart 2023
Scan voor datagedrevenheid – hoe volwassen zijn we en waar moeten we mee aan de slag?... lees meer