26 september 2017
Op woensdag 13 september 2017 organiseerden Tivoli Vredenburg en VNPF een congres voor alle betrokken partijen binnen de culturele- en entertainmentsector om stil te staan bij actuele thema’s en toekomstige ontwikkelingen binnen deze sector. Inspiratie, de laatste trends en ontwikkelingen en met name ook de mogelijkheden om samen te werken binnen deze sector stonden deze dag centraal.
Vanuit Cmotions heeft Wouter van Gils, samen met David Langerak van de afdeling Culturele Zaken van de gemeente Utrecht een presentatie gegeven over Data en publieksbereik binnen de culturele sector in Utrecht. Inzicht in hoe culturele instellingen in Utrecht omgaan met data en hoe data bij kan dragen aan een optimaal publieksbereik was de rode draad van deze sessie.
Gemeente Utrecht heeft Cmotions gevraagd haar in een project te ondersteunen om te onderzoeken in hoeverre inzichten in publieksdata bij kunnen dragen aan een groter en breder publieksbereik. De data van instellingen wordt verrijkt en daarna onderling gedeeld via een web rapportage, zodat ze gezamenlijk een goed beeld krijgen van het publiek en van elkaar kunnen leren.
Veel culturele instellingen willen ‘iets’ met data, maar omdat data zo’n breed begrip is, weten zij vaak niet wat. Gemeente Utrecht, een aantal Utrechtse culturele instellingen en Cmotions zijn een project gestart waarbij onderzocht is hoe data kan bijdragen aan een optimaal publieksbereik. Het aantrekken van nieuw en breder publiek door het delen en onderzoeken van bezoekersdata is hierbij het speerpunt.
Vragen die centraal staan zijn:
Het was een interactieve sessie waarbij vragen over privacy, de rol van de gemeente en de impact van data aan bod kwamen. De focus ligt nu op de instellingen binnen een stad, maar er zijn ook mogelijkheden voor kruisbestuivingen daarbuiten.
Goede samenwerking met een duidelijk gemeenschappelijk doel voor ogen en het vertrouwen in elkaar vormen de succesfactoren van dit project.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Wouter van Gils via onderstaande contactgegevens.
4 mei 2023
Op 21 april 2023 hielden we een heroïsche hackathon waarbij 10 teams van KPN, Rabobank, DPG,... lees meer
16 januari 2023
Culture eats data strategy for breakfast Bedrijven die erkennen dat ze met de inzet van data... lees meer
7 september 2022
Heb je het al gehoord? Er is weer een crisis op komst: Nederland dreigt een nacho... lees meer