Data en optimaal cultureel publieksbereik
binnen de gemeente

Weet u wie uw culturele bezoekers zijn? En weet u ook welke andere culturele voorzieningen door deze personen worden bezocht in uw gemeente?

Ga direct naar het dashboard
icon

Welke bezoekers trekken wij en wie komen er niet af op ons aanbod?

icon

Hoe komen culturele instellingen tot een breder en gevarieerder publiek?

icon

Hoe kunnen culturele instellingen van elkaar leren door het delen van inzichten over bezoekers?

icon icon

Veel culturele instellingen willen ‘iets’ met data, maar omdat data zo’n breed begrip is, weten zij vaak niet wat. Het gebrek aan ervaring en prioriteiten kan een rol spelen om waarde te halen uit data die beschikbaar is.

Gemeenten willen samen met de culturele instellingen kijken hoe zij het publieksbereik kunnen optimaliseren: hoe kunnen wij er gezamenlijk voor zorgen dat een zo breed mogelijk publiek wordt bereikt. De culturele instellingen leren van elkaar door inzichten te delen en in gezamenlijkheid met de gemeente zorgen ze voor meer en een breder publiek.

Cmotions helpt gemeenten en culturele instellingen om grip te krijgen op deze vragen. We bieden antwoorden op vragen als: Hoe komen culturele instellingen tot een breder en gevarieerder publiek? Hoe kunnen culturele instellingen van elkaar leren door het delen van inzichten over bezoekers? In welke buurten van de gemeente kan ik meer publiek trekken?

Aan de hand van een interactief dashboard krijgen culturele instellingen en de gemeente inzicht in hun eigen publiek en die van de andere culturele instellingen in de stad. Meer inzicht in het publiek geeft betere mogelijkheden om nieuwe doelgroepen te bereiken en de krachten te bundelen om samen te werken. Bovendien versterkt de toepassing hiervan het bestaansrecht en marktpositie van de culturele instellingen.

Aanpak

Aanpak

Van data naar inzicht in een aantal heldere stappen.

Hieronder ziet u een voorbeeld van het dashboard voor één culturele instelling.

Op het eerste tabblad:

Op het tweede tabblad:

Wordt een verklaring gegeven voor het verschil in bezoekfrequentie per buurt en op basis hiervan het potentieel aan bezoekers die je in deze buurt verwacht. Hiervoor is met een decision tree gezocht naar verklaringen voor de bezoekers index. Welke kenmerken hangen samen met een hoog aandeel bezoekers? En zijn dit kenmerken van buurten waarin bezoekers wonen of het aantal bezoeken dat deze bewoners maakt aan andere culturele instellingen binnen de gemeente?

Deze analyse geeft antwoord op de vraag waar er meer publiek te vinden is en welke kenmerken dit publiek heeft. Omdat ook data van andere instellingen wordt gebruikt komt er overlap voor. Deze overlap geeft mogelijkheden voor samenwerking tussen instellingen. Bijvoorbeeld door het neerleggen van folders van andere instellingen tijdens een activiteit. In het tekstvak naast de decision tree wordt beschreven hoe de resultaten geïnterpreteerd moet worden.

Contact

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Wouter van Gils of Marjolein Geesing via onderstaande contactgegevens.

Wouter van Gils, Senior Consultant

+31 6 15 46 99 17

w.v.gils@cmotions.nl

Marjolein Geesing, Accountmanager

+31 6 52 48 39 97

m.geesing@cmotions.nl

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis nooit meer iets op het gebied van advanced analytics, data science en de toepassing daarvan binnen organisaties!