10 oktober 2018
Wanneer is iemand nou een data scientist? En hoe zet je data binnen jouw (marketing)organisatie in om waarde te creëren? Deze vragen stonden centraal in de clinic die Kees Groenewoud en Jurriaan Nagelkerke op vrijdag 21 september 2018 hebben gehouden bij Beeckestijn Business School. Op deze vrijdagochtend stond de échte toegevoegde waarde van datawerkers in het marketing domein centraal.
Na een korte inleiding van Hans Molenaar (Kerndocent en directeur van Beeckestijn Business School) is in een interactieve sessie gesproken en gediscussieerd over een aantal trends met betrekking tot de rol van data voor het marketingvak. Vanuit de zaal volgden nog interessante aanvullingen: de rol van Artifical Intelligence, neuromarketing en de wildgroei aan tools en technieken om data analyse uit te voeren, passeerden de revue. Gevolgd door een hands-on introductie van het Target to Data model. Dit model stelt organisaties op een zeer praktische – agile – manier in staat de verbinding tussen doelen en data te leggen. Te vaak nog zien we datagedreven marketing vastlopen op afwezigheid van concrete doelstellingen waarop data en analyse dienen aan te sluiten. Herkenbaar voor de aanwezigen, waarbij ook het belang van een korte time to market werd benadrukt: van strategische planvorming tot marketing executie mag in de huidige markt geen maanden meer duren!
Na een korte pauze stond de vraag hoe je datarollen voor marketing organiseert centraal. Eerst door een aantal concrete voorbeelden te doorlopen van hoe vooraanstaande offline en online retailers, banken, uitgevers en energiemaatschappijen de datateams rond marketing hebben ingericht. Voor- en nadelen van de verschillende inrichtingen werden bediscussieerd. Tot slot kwamen de data professionals aan bod die binnen een ‘dreamteam’ voor de datagedreven marketing afdeling voor komen. Omdat er zo veel onduidelijkheid over de rol van de data scientist is, is dieper op deze rol ingezoomd. Wat is het verschil tussen een data scientist en een data analist? Allereerst is een scherpe definitie voor de rollen besproken. Daarna zijn de verschillen tussen de data scientist, de data analist én de data engineer verdiept door naar de benodigde kennis en competenties voor deze rollen op 7 dimensies te kijken. Tot slot zijn drie generaties data scientists besproken: De data scientist anno nu naar aanleiding van een data analyse van 1000+ LinkedIn profielen van zelfverklaarde data scientists. Gevolgd door de opgeleide data scientist, door stil te staan bij opleidingen die momenteel worden geboden op gebied van data science. En tot slot door een blik in de toekomst te werpen en de verwachtingen omtrent de data scientist van de toekomst te schetsen.
Na de sessie is er nog uitvoerig gesproken over hoe een data scientist te worden, of jouw organisatie nu wel een data scientist nodig heeft en wat een juiste strategie is om stap voor stap tot meer datagedreven marketing te komen.
“Mooie, duidelijke presentatie. Duovorm was helder en aanvullend en hield aandacht vast. Veel van op kunnen steken.”
Wil jij ook dat wij een clinic over data science komen verzorgen bij jouw organisatie? Neem dan contact met Kees Groenewoud via onderstaande contactgegevens.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Jurriaan Nagelkerke of Kees Groenewoud via onderstaande contactgegevens.
4 mei 2023
Op 21 april 2023 hielden we een heroïsche hackathon waarbij 10 teams van KPN, Rabobank, DPG,... lees meer
17 april 2023
In elk bedrijf is het een uitdaging om ervoor te zorgen dat we alleen de documenten... lees meer
16 januari 2023
Culture eats data strategy for breakfast Bedrijven die erkennen dat ze met de inzet van data... lees meer