Je hebt je data gedreven marketing ambities gedefinieerd. Je weet op welke prioriteiten je gaat focussen. Je hebt een omgeving ingericht om de eerste successen te realiseren en je teams zijn bezig de eerste verbeteringen toe te passen en de successen hiervan te delen. Dan is het belangrijk om te kijken naar de (structurele) realisatie hiervan.
Binnen Cmotions werken wij met 4 pijlers voor structureel succes in data gedreven marketing, te weten:
Onthoud dat hoe gepersonaliseerder (en dus relevanter) je de omnichannel klantdialogen wilt vormgeven (dus rechtsboven geplot in het groeimodel hieronder en nader toegelicht in ons 1e artikel), hoe hoger de eisen zijn aan deze 4 pijlers.
Wil en kan je de investeringen doen die hiervoor nodig zijn en kan je onderbouwen dat ze het waard zijn? En wat ga je hiervan zelf doen en wat wil jij uitbesteden?
Om deze vragen snel te kunnen beantwoorden, hebben wij een checklist voor je gemaakt. Gebruik deze als de APK voor je data gedreven marketing executie.
Kern van deze APK is om helder te krijgen hoe data, analytics en technologie de realisatie van jouw doelstellingen ondersteunen en hoe jouw verschillende klantteams samen werken om uiteindelijk structureel waarde voor de klant te realiseren. Onderstaand figuur geeft dit speelveld weer.
De APK start met een aantal vragen over de verbinding tussen doelstellingen en het gebruik van data & analytics.
Deze vragen hebben allemaal te maken met het vraagstuk ‘attributie’: waarin investeer ik mijn euro’s en wat levert dit op? Termen die hierbij horen als we het hebben over marketing executie, zijn o.a. CPL, CPM, CLV, CAC, ROI en ROAS.
Als je op deze vragen ‘ja’ kunt beantwoorden en dit cijfermatig kunt onderbouwen, dan ben je goed op weg om je data gedreven marketing ambities te realiseren.
Als je nog niet alle onderdelen kunt benoemen, dan is het belangrijk dat je aan de slag gaat met de ontbrekende onderdelen. Zonder deze verbindingen ga je namelijk geen structurele meerwaarde halen uit het gebruik van data & analytics en blijven teams (gedeeltelijk) in silo’s werken aan hun eigen doelstellingen.
Mocht je hierin ondersteuning willen, dan bieden wij dit binnen Cmotions middels onze Target to Data methodiek. Deze hosten wij ook d.m.v. (online) workshops (LINK TTD).
Het tweede deel van onze APK gaat dan specifiek over de 4 pijlers voor structureel succes:
1. Hebben jullie voldoende expertise in huis m.b.t. de creatie en implementatie van dynamische content & design in journeys en touchpoints?
2. Hebben jullie voldoende expertise in huis m.b.t. de operationele inzet en monitoring van algoritmes in journeys en flows?
3. Werken jullie structureel in multidisciplinaire teams aan de realisatie van gemeenschappelijke doelen?
4. Leren en verbeteren deze teams structureel o.b.v. klantfeedback m.b.v. experimenten en testen?
5. Zijn jullie in staat om roadmaps en backlogs op te stellen en deze op korte termijn aan te passen o.b.v. veranderende prioriteiten door marktontwikkelingen en klantgedrag?
6. Wordt data & analytics structureel ingezet om de (belangrijkste) klantreizen te monitoren en verbeteren?
7. Werken jullie met een centraal klantbeeld/gedeeld dataplatform met actuele/(near) realtime gegevens, waarop geautomatiseerde voorspelmodellen, business rules en algoritmes toegepast worden?
8. Werken jullie met marketing technologie die jullie in staat stelt alle klantdialogen geautomatiseerd te kunnen orkestreren?
Met de uitkomsten uit dit tweede deel krijg je inzicht in hoeverre je organisatie klaar is om structureel succesvol te zijn met data gedreven marketing en/of op welke vlakken je moet investeren om dit succes ook structureel te borgen in je organisatie.
Onze APK hebben wij samengesteld m.b.v. onze eigen ervaringen met onze opdrachtgevers. Loop deze door met je eigen organisatie, zodat jullie gedeelde inzichten hebben over het draagvlak voor data gedreven marketing en de mogelijke prioriteiten voor investering in de randvoorwaarden voor structureel succes.
Wil je dat wij je helpen met de APK? Wij bieden hiervoor diverse oplossingen. Neem contact met ons op als je hier mee over wilt weten.
Ik wil graag in gesprek met Simon
Lees ook onze vorige artikelen over de Business Accelerator:
Succesvol datagedreven werken in marketing, hoe doe je dat nu echt?
De ‘Big Five’ succesfactoren in datagedreven marketing uitvoering
Wat betekent waarde creatie in marketing executie?
De inrichting van de 4D’s voor structureel resultaat
5 juli 2023
Wil jij jouw collega’s op ludieke wijze laten kennismaken met datagedreven werken? Geef ze op voor... lees meer
10 maart 2023
Scan voor datagedrevenheid – hoe volwassen zijn we en waar moeten we mee aan de slag?... lees meer
16 januari 2023
Culture eats data strategy for breakfast Bedrijven die erkennen dat ze met de inzet van data... lees meer