Onze checklist voor je huidige datagedreven marketing executie

19 april 2021

Je hebt je data gedreven marketing ambities gedefinieerd. Je weet op welke prioriteiten je gaat focussen. Je hebt een omgeving ingericht om de eerste successen te realiseren en je teams zijn bezig de eerste verbeteringen toe te passen en de successen hiervan te delen. Dan is het belangrijk om te kijken naar de (structurele) realisatie hiervan.  

 

De 4 pijlers voor structurele realisatie

Binnen Cmotions werken wij met 4 pijlers voor structureel succes in data gedreven marketing, te weten:

  • medewerkers
  • organisatie
  • processen
  • technologie

Onthoud dat hoe gepersonaliseerder (en dus relevanter) je de omnichannel klantdialogen wilt vormgeven (dus rechtsboven geplot in het groeimodel hieronder en nader toegelicht in ons 1e artikel), hoe hoger de eisen zijn aan deze 4 pijlers.
Wil en kan je de investeringen doen die hiervoor nodig zijn en kan je onderbouwen dat ze het waard zijn? En wat ga je hiervan zelf doen en wat wil jij uitbesteden?

 

Datagedreven werken - Cmotions

 

Om deze vragen snel te kunnen beantwoorden, hebben wij een checklist voor je gemaakt. Gebruik deze als de APK voor je data gedreven marketing executie.

 

Een snelle check: doe de APK

Kern van deze APK is om helder te krijgen hoe data, analytics en technologie de realisatie van jouw doelstellingen ondersteunen en hoe jouw verschillende klantteams samen werken om uiteindelijk structureel waarde voor de klant te realiseren. Onderstaand figuur geeft dit speelveld weer.

 

De APK start met een aantal vragen over de verbinding tussen doelstellingen en het gebruik van data & analytics.

  1. Zijn jullie marketing KPI’s verbonden aan de doelen van de organisatie?
  2. Is bekend wat iedere KPI bijdraagt aan die doelen?
  3. Kunnen jullie de bijdrage van alle ingezette middelen aan deze KPI’s meten?
  4. Kunnen jullie deze bijdrage per klantsegment, journey/flow en touchpoint specificeren?
  5. Weten jullie welke analyses en modellen worden toegepast in de middelenmix en wat zij bijdragen?
  6. Weten jullie welke data & systemen gebruikt worden/nodig zijn om de inzet van analyses en modellen mogelijk te maken & te optimaliseren?

Deze vragen hebben allemaal te maken met het vraagstuk ‘attributie’: waarin investeer ik mijn euro’s en wat levert dit op? Termen die hierbij horen als we het hebben over marketing executie, zijn o.a. CPL, CPM, CLV, CAC, ROI en ROAS.

Als je op deze vragen ‘ja’ kunt beantwoorden en dit cijfermatig kunt onderbouwen, dan ben je goed op weg om je data gedreven marketing ambities te realiseren.

Als je nog niet alle onderdelen kunt benoemen, dan is het belangrijk dat je aan de slag gaat met de ontbrekende onderdelen. Zonder deze verbindingen ga je namelijk geen structurele meerwaarde halen uit het gebruik van data & analytics en blijven teams (gedeeltelijk) in silo’s werken aan hun eigen doelstellingen.

Mocht je hierin ondersteuning willen, dan bieden wij dit binnen Cmotions middels onze Target to Data methodiek. Deze hosten wij ook d.m.v. (online) workshops (LINK TTD).

Het tweede deel van onze APK gaat dan specifiek over de 4 pijlers voor structureel succes:

 

Medewerkers

1.  Hebben jullie voldoende expertise in huis m.b.t. de creatie en implementatie van dynamische content & design in journeys en touchpoints?

2. Hebben  jullie voldoende expertise in huis m.b.t. de operationele inzet en monitoring van algoritmes in journeys en flows?

 

Organisatie

3. Werken jullie structureel in multidisciplinaire teams aan de realisatie van gemeenschappelijke doelen?

4. Leren en verbeteren deze teams structureel o.b.v. klantfeedback m.b.v. experimenten en testen?

 

Processen

5. Zijn jullie in staat om roadmaps en backlogs op te stellen en deze op korte termijn aan te passen o.b.v. veranderende prioriteiten door marktontwikkelingen en klantgedrag?

6. Wordt data & analytics structureel ingezet om de (belangrijkste) klantreizen te monitoren en verbeteren?

 

Technologie

7.  Werken jullie met een centraal klantbeeld/gedeeld dataplatform met actuele/(near) realtime gegevens, waarop geautomatiseerde voorspelmodellen, business rules en algoritmes toegepast worden?

8. Werken jullie met marketing technologie die jullie in staat stelt alle klantdialogen geautomatiseerd te kunnen orkestreren?

Met de uitkomsten uit dit tweede deel krijg je inzicht in hoeverre je organisatie klaar is om structureel succesvol te zijn met data gedreven marketing en/of op welke vlakken je moet investeren om dit succes ook structureel te borgen in je organisatie.

 

Wat kan je met de uitkomsten van de APK?

Onze APK hebben wij samengesteld m.b.v. onze eigen ervaringen met onze opdrachtgevers. Loop deze door met je eigen organisatie, zodat jullie gedeelde inzichten hebben over het draagvlak voor data gedreven marketing en de mogelijke prioriteiten voor investering in de randvoorwaarden voor structureel succes.

Wil je dat wij je helpen met de APK? Wij bieden hiervoor diverse oplossingen. Neem contact met ons op als je hier mee over wilt weten.

 

Neem contact met ons op

    datagedreven-marketing-executie/#wpcf7-f115-p12224-o1" method="post" class="wpcf7-form init" aria-label="Contactformulier" novalidate="novalidate" data-status="init">
    Ik meld mij aan voor de nieuwsbrief van Cmotions en geef hierbij toestemming voor deze inschrijving.

     

    Ik wil graag in gesprek met Simon

     

    Lees ook onze vorige artikelen over de Business Accelerator:

    Succesvol datagedreven werken in marketing, hoe doe je dat nu echt?

    De ‘Big Five’ succesfactoren in datagedreven marketing uitvoering

    Wat betekent waarde creatie in marketing executie? 

    De inrichting van de 4D’s voor structureel resultaat

     

    Laatste nieuws

    De leukste kennismaking met data

    5 juli 2023

    Wil jij jouw collega’s op ludieke wijze laten kennismaken met datagedreven werken? Geef ze op voor... lees meer

    De vijf belangrijkste inzichten uit het datascan onderzoek

    10 maart 2023

    Scan voor datagedrevenheid – hoe volwassen zijn we en waar moeten we mee aan de slag?... lees meer

    Rondetafelsessie – donderdagochtend 25 mei

    16 januari 2023

    Culture eats data strategy for breakfast​ Bedrijven die erkennen dat ze met de inzet van data... lees meer

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

    Mis nooit meer iets op het gebied van advanced analytics, data science en de toepassing daarvan binnen organisaties!