Van klantinzicht naar diepe klantkennis

RTL Nederland

RTL Nederland

Met Videoland anticipeert RTL Nederland op de groeispurt van Video-on-Demand (VOD). Videoland heeft met duizenden films en series uit binnen- en buitenland, zoals Zware Tulp, Divorce, Gooische Vrouwen, Wolf of Wall Street, The Blacklist en Broadchurch het grootste en meest gevarieerde online aanbod van Nederland.

Videoland verhuurt video’s per stuk (‘transactional VoD’ – TVoD) én biedt met Videoland Unlimited onbeperkt films en series aan voor een vast bedrag per maand (‘subscription VoD’ – SVoD). Cmotions is gevraagd om het Consumer Intelligence-team te ondersteunen bij de evaluatie van campagnes en uiteenlopende CRM- en direct marketing-vraagstukken.

Een belangrijke vraag is of we verschillende klantgroepen kunnen identificeren op basis van gedrag. Met behulp van een cluster-analyse op het kijk- en klikgedrag hebben we een aantal klantgroepen gedefinieerd, zoals:

We hebben ieder segment aan de hand van verschillende klantkenmerken geprofileerd. Aanvullend hebben we een analyse uitgevoerd die inzicht verschaft in het opzeggedrag van klanten.

We hebben tevens een analyse uitgevoerd naar het kijk- en klikgedrag van consumenten voordat ze hun abonnement opzeggen. Daaruit bleek dat een van de nieuwe klanten het abonnement meteen op de eerste dag annuleert. Daarna blijft het opzegpercentage gelijkmatig verdeeld gedurende de gratis proefmaand.

Het blijkt bovendien dat als men in week drie of vier van de proefmaand midden in een spannende Amerikaanse film of serie zit (‘hooked’ is), men eerder geneigd is het abonnement te verlengen.

We hebben een aantal direct marketing-campagnes ingericht met behulp van de scores op opzegging. Per individu worden deze scores, op basis van een speciale analyse (‘survival’), elke nacht opnieuw berekend.

Ten slotte heeft Cmotions een sentiment-analyse uitgevoerd op de ondertiteling van alle films en series bij Videoland. Met text mining kunnen we achterhalen welke type films – op basis van gesproken tekst – veel of minder op elkaar lijken. Dit is bruikbare informatie voor de aankoop van nieuwe content en de recommendation engines van Videoland.

 

RTL Nederland over Cmotions

"In een arbeidsmarkt met een groeiend tekort aan goede analisten fungeert Cmotions – aanvullend op mijn eigen team met analisten – als een ‘sterke verlengde arm’ met vakkundige professionals. Cmotions is hiermee al jaren een betrouwbare partner voor me."

Geoffrey van Meer, Manager Consumer Intelligence RTL Nederland

Contact

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Jeroen Kromme of Ewout Mantel via onderstaande contactgegevens.

Jeroen Kromme, Senior Consultant

+31 6 43 58 59 92

j.kromme@cmotions.nl

Ewout Mantel, Accountmanager

+31 6 29 06 20 07

e.mantel@cmotions.nl

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis nooit meer iets op het gebied van advanced analytics, data science en de toepassing daarvan binnen organisaties!