Klantgroei door inzet van Data Science

NLZIET

NLZIET

NLZIET is een unieke samenwerking van NPO, RTL en SBS Broadcasting. Abonnees van NLZIET kunnen voor een gering bedrag op elk moment eerder uitgezonden programma’s van de twaalf belangrijkste zenders tot 365 dagen terug nogmaals bekijken. NLZIET biedt deze programma’s voor een langere tijd in een beter beeldkwaliteit aan in vergelijking met gratis terugkijkdiensten van de deelnemende mediabedrijven. Ook kan je via NLZIET de programma’s zonder reclame bekijken en is een deel van de programma’s eerder te zien dan via de reguliere tv.

Verhoging van klantwaarde

NLZIET wil de waarde van en voor haar klanten verhogen door de acquisitie van nieuwe abonnees, het verlengen van de relatieduur en het voorkomen van churn.

NLZIET heeft Cmotions gevraagd haar daarbij te helpen door inzichten te creëren uit haar klantdata en deze toe te passen in haar marketingcampagnes.

Wat hebben we gedaan

NLZIET beschikt over veel data van abonnees, zoals profielkenmerken, hun voorkeuren en het feitelijk kijkgedrag. Deze data is prima te gebruiken voor het maken van segmentaties en voorspelmodellen op individueel klantniveau. Naast een basissegmentatie op kijkgedrag maakten we modellen om churn te voorspellen, voor het vinden van kansrijke nieuwe klanten en voor het doen van aanbevelingen aan actieve kijkers. Inmiddels zijn deze modellen uitgebreid met nieuwe informatiebronnen, zoals kijkduur.

Resultaat

Met de inzichten op basis van onze analyses voeden we de welkomst- en vervolgcampagnes van NLZIET met e-mail als primaire kanaal. De nieuwsbrieven zijn nu sterk toegesneden op de individuele abonnee. We zien dat ook dit een positief effect heeft op het kijkgedrag en op de doorstroming c.q. binding met de klant. De churnmodellen blijken zeer effectief. Klanten die “at risk” zijn doen we aanbiedingen en kijktips die leiden tot een reductie van het klantverloop. Dit is nog sterker het geval bij proefabonnees. Ook bij jongeren zien we een toename van het kijkgedrag door de stimulatie van device- en app-gebruik via Social Media en Notifications.

Contact

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Ewout Mantel of Ronald Wiekenkamp via onderstaande contactgegevens.

Ewout Mantel, Accountmanager

+31 6 29 06 20 07

e.mantel@cmotions.nl

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis nooit meer iets op het gebied van advanced analytics, data science en de toepassing daarvan binnen organisaties!