Luba brengt vraag en aanbod samen op de regionale arbeidsmarkt. Luba opereert landelijk, zowel online als vanuit 50 vestigingen in het hele land en behoort tot de top van aanbieders van flexibele personeelsoplossingen in Nederland. Luba heeft Cmotions geconsulteerd om te bekijken hoe zij CRM kunnen inzetten om de klant beter, effectiever en efficiënter te bedienen.
Cmotions heeft eerst vastgesteld wat de CRM-ambities en -doelstellingen van Luba zijn om de CRM-ontwikkelrichting te bepalen. Op basis daarvan hebben wij geadviseerd om met klantwaarde te starten. De eerste resultaten van het project waren dat Luba zijn klantwaarde heeft gedefinieerd en dat de waarde per klant is berekend.
De vestigingen van Luba worden door middel van rapportages en dashboards periodiek geïnformeerd over klantwaarde-inzichten. Dit heeft ertoe geleid dat de Luba-organisatie de klant- en marktbewerking door een ‘klantwaarde’-bril is gaan bekijken. Op rayon- en vestigingsniveau wordt gekeken of per klant de juiste (tijd)investering in geld en tijd wordt gedaan. Zo kwam Luba tot inzichten die hebben ertoe hebben geleid dat ze afscheid van specifieke klanten hebben genomen. Bovendien zijn werkprocessen opnieuw ingericht en wordt er in de acquisitiefase gefocust op prospects met een potentieel goede klantwaarde.
De focus op het klantwaarde denken heeft geleid tot een effectievere en efficiëntere inzet van personeel en ook tot een hoger bedrijfsrendement in 2014!
Een volgende stap is om vanuit klantwaarde-inzichten te bepalen waar de meeste groei voor Luba te behalen is. Zitten voor Luba de meeste groeimogelijkheden in de acquisitie, of in het behouden, terugwinnen of in het ontwikkelen van klanten?
"Met behulp van klantwaarde denken is Luba er in geslaagd om haar bedrijfsvoering efficiënter en effectiever in te richten met als eindresultaat in 2014 een beter bedrijfsrendement. “Ons rendement is in 2014 met dubbele cijfers gegroeid en dat in een markt die absoluut niet makkelijk was, zegt Johan Doornenbal. Dit succes danken wij mede aan Cmotions door het advies en de implementatie van het klantwaardedenken: dat heeft ons bedrijf in meerdere opzichten veel toegevoegde waarde opgeleverd. We zijn ontzettend blij met de behaalde resultaten tot nog toe evenals met de prettige samenwerking nu en in de toekomst!""
"Met Cmotions hebben wij bij Luba een uitstekend CRM traject achter de rug waar ik met plezier en ook wel een beetje trots op terugkijk. Er is een werkend klantwaardemodel neergezet en het bedrijf is begonnen met structurele datagestuurde marktbewerking. Cmotions heeft zich bewezen als een deskundige, gedreven adviesorganisatie met een interessante klantenportfolio en bovenal ook een club met aardige, fatsoenlijke mensen."
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Kees Groenewoud via onderstaande contactgegevens.