Vraag iemand in een willekeurige winkelstraat naar de ICI PARIS XL klantenkaart en menigeen zal ‘m kunnen laten zien. ICI PARIS XL, onderdeel van A.S. Watson Benelux, heeft bijna 300 filialen verspreid over Nederland, België en Luxemburg en wil blijven groeien. Onderdeel van de groeistrategie is een nog betere, effectievere en persoonlijkere benadering van de markt, klant en de business door proactieve analyses en data science. Cmotions werd ingeschakeld en samen brachten ze datagedreven werken naar een volgend niveau. De samenwerking werd bekroond met de ICI PARIS XL Innovation award die werd uitgereikt tijdens de business review aan het einde van het jaar.
Precies die ene kleur lipstick of het meest favoriete luchtje in de app of een e-mail aanbieden aan de klant. ICI PARIS XL is niet bepaald een groentje als het gaat om datagedreven marketing. Hierin hebben zij veel ervaring en passen dit al jarenlang toe. De uitdaging is om dit goed toe te blijven passen en het aan de hele organisatie inzichtelijk te maken, zodat iedere afdeling met dezelfde inzichten werkt.
De afgelopen jaren heeft ICI PARIS XL grote stappen gemaakt op het gebied van datagedreven werken. Door informatie over het CRM-programma, campagnes (online en offline) en verkoopkanalen toegankelijk te maken en te combineren wordt het steeds eenvoudiger om op een persoonlijke manier met de klant te communiceren. Maar na verloop van tijd wordt het steeds moeilijker om overzicht te houden welke informatie beschikbaar is, waar het beschikbaar is en waarvoor het gebruikt kan worden.
Medewerkers die vanaf het begin betrokken zijn en affiniteit met data hebben, weten vaak prima hun weg te vinden. Voor andere (nieuwe) medewerkers wordt het steeds lastiger en tijdrovender om de juiste cijfers te vinden en te interpreteren. De uitdaging is om samen met de eerste groep door te blijven ontwikkelen, terwijl je de tweede groep zowel letterlijk als figuurlijk niet uit het oog verliest.
Daarbij kun je veel sneller ontwikkelen wanneer je tijd kan besparen bij het inzichtelijk maken van en zoeken naar de juiste informatie. Hierdoor kan je deze tijd besteden aan de interpretatie van de cijfers.
“Ons aanbod aan dashboards en informatiebronnen is erg groot, maar niet erg toegankelijk of overzichtelijk georganiseerd.” – Caro Jehoul: CRM Analyst Benelux
Om de informatievoorziening toegankelijker te maken heeft Cmotions samen met ICI PARIS XL een Insights hub gecreëerd (in SharePoint). Alle informatie wordt hier verzameld en toepasbaar gemaakt door middel van:
”Dankzij de Insights Hub weten collega’s nu snel hun weg te vinden naar de informatie die ze nodig hebben” – Marieke Pothof: CRM Manager Benelux
Voor de ontwikkeling van de Insights hub heeft Caro Jehoul de ICI PARIS XL Innovation award gewonnen. Deze award wordt jaarlijks uitgereikt aan de ICI PARIS XL medewerker met het meest innovatieve idee.
"“De samenwerking met Coen van der Snoek (C-motions) verliep erg aangenaam. Hij bracht zijn ervaring en expertise op een fijne manier binnen in onze organisatie en was een actieve en betrouwbare partner in het zoeken naar oplossingen en verbeteringen.” "
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Coen van der Snoek via onderstaande contactgegevens.