De verzekeringsmarkt is aan verandering onderhevig en moet zich voortdurend aanpassen aan het veranderende consumentengedrag, de opkomst van fintech en wet- en regelgeving. Verzekeraars maken een inhaalslag door het digitaliseren van hun klantprocessen, claimafhandeling en fraudedetectie. Om te overleven en te groeien is het voor verzekeraars noodzakelijk een onderscheidende positie in te nemen. Om in te spelen op individuele klantbehoeften is het voor verzekeraars van groot belang dat zij goed om weten te gaan met de Big Data, die binnen dit domein wordt gegenereerd.
Omdat de marges flink onder druk staan is het van belang een gezond evenwicht te creëren in de waarde van een klant en de waarde die je als aanbieder hier tegenover stelt. Om de kosten van hun taakuitvoering te beteugelen staat efficiency van de operatie en klantprocessen voorop. Ook in de zakelijke markt zal meer en meer gestuurd worden op retentie van bestaande klanten en zullen nieuwe diensten zoals integraal personeelsmanagement moeten zorgen voor een binding met de klant.
Om te kunnen innoveren en beter in te kunnen spelen op de individuele klantbehoeften kunnen verzekeraars veel inzicht en toegepaste kennis ontlenen aan hun klantdata. Binnen de sector zijn er strenge regels voor het omgaan met deze data, waarvan het de vraag is of deze regels het klantbelang dienen. De Algemene Verordening Gegevensbescherming biedt meer ruimte voor het gebruik van Big Data. Deze Big Data is ook goed in te zetten om te innoveren met nieuwe proposities en service.
Mapping ist en soll
Doelgroepen en proposities
Business case en roadmap
Lees meer
Inzicht in waarde-creatie
Stip op de horizon
Optimale klantbeleving
Lees meer
Privacy Impact Assessment
Inrichten Privacy Management
Uitvoeren Privacy Communicatie
Lees meer
23 maart 2018
Op verzoek van Achmea hebben we vorige week een Business Meetup georganiseerd op kantoor bij Cmotions.... lees meer
Wil je meer weten over deze branche? Neem dan contact op met een van onze specialisten op dit gebied: