Bijna elke dag als we online zoeken, komen we aanbevelingssystemen tegen. Als je luistert naar je favoriete liedjes op Spotify, series kijkt op Netflix of een nieuwe laptop koopt op Amazon.com. Natuurlijk weten we allemaal dat er programma’s voor aanbevelingen bestaan, maar minder bekend zijn welke algoritmes hierachter zitten.
Om de algoritmes voor aanbevelingen beter te begrijpen, zijn we zelf aan de slag gegaan om een ‘recommender’ te bouwen. Dankzij COVID-19 zitten we allemaal veel thuis, een onderwerp om een ‘recommender’ te bouwen was daarom zo gevonden. We besloten een book recommender te bouwen met behulp van Python.
Ondanks dat er kant en klare packages zijn om een aanbevelingssysteem te bouwen (zoals Surprise), besloten we toch ons eigen systeem te bouwen.
In ons notebook nemen we je stap voor stap mee hoe we onze recommendation machine bouwen. Dit proces bestaat uit 8 stappen en vervolgens het kiezen van de parameters.
Op het internet konden we veel voorbeeldscripts voor recommenders vinden, maar we konden geen advies vinden wat over wat de beste parameters zijn om te kiezen. Voor onze bookrecommender wisten we niet wat de beste opties waren voor parameter x, het aantal meest overeenkomende mensen dat je selecteert voor aanbevelingen, en voor parameter N, het minimum aantal keren dat een boek moet worden beoordeeld door de top x mensen om onderdeel te zijn van de definitieve aanbevelingen. N=1 kan leiden tot aanbevelingen op basis van uitschieters, maar ook tot zeer goede aanbevelingen die niet zo vaak voorkomen. Een hogere N betekent automatisch een hogere x. Dit betekent minder uitschieters. We hebben een test gedaan onder onze eigen collega’s om de beste parameters te vinden. In onze notebook kun je lezen wat in ons geval, met onze dataset de beste parameters waren.
Nieuwsgierig? Bekijk ons notebook >
5 juli 2023
Wil jij jouw collega’s op ludieke wijze laten kennismaken met datagedreven werken? Geef ze op voor... lees meer
17 april 2023
In elk bedrijf is het een uitdaging om ervoor te zorgen dat we alleen de documenten... lees meer
16 januari 2023
Culture eats data strategy for breakfast Bedrijven die erkennen dat ze met de inzet van data... lees meer