Geoffrey van de Meer (Manager Consumer Intelligence) legde in een volle zaal uit wat hij in het afgelopen anderhalf jaar heeft bereikt op het gebied van data platformen, data verzameling en data science voor RTL Nederland. Daarbij toonde hij een reeks voorbeelden waarbij data wordt ingezet om verschillende doelen te bereiken, zoals bij bijvoorbeeld:
Dit zijn dus prachtige voorbeelden van wat er allemaal mogelijk is door het goed opslaan en toepassen van data.
Yory Wollerich (Senior Customer Insights Analist / Data Scientist) nam ons mee in een aantal manieren waarop Bol.com haar winkel personaliseert om zo conversie te verhogen.
Hij liet zien hoe je marktonderzoek naar aankoopgedrag onder een beperkt aantal klanten kan generaliseren naar overige bezoekers van de website en dit kan gebruiken om de winkel en emails te personalizeren op basis van (onder andere) Cialdini’s principes van overtuiging. Zo ziet iemand die waarschijnlijk gedreven wordt door ‘social proof’ eerst de product beoordelingen en dan pas de specificaties. Daarnaast werd aangegeven dat Bol.com meer wil inspelen op grote gebeurtenissen in iemands leven zoals een verhuizing of een zwangerschap. Zo wordt voor elke bezoeker/klant berekend wat de kans is dat een verhuizing of zwangerschap speelt. Als de berekende kans hoog genoeg is dan wordt om een bevestiging gevraagd waarna de klant gerelateerde producten (en content ter orientatie) krijgt voorgeschoteld.
Om automatisch in te spelen op ontwikkelingen om ons heen wordt een algoritme gebruikt dat trending producten aanbeveelt. Als tijdens “De wereld draait door” een boek wordt aanbevolen is de kans dus groter dat je het boek meteen terug vindt op de homepage. Zo wordt zelfs voor bezoekers over wie nog weinig bekend is het getoonde product aanbod relevanter.
Als je volgend jaar de Big Data Expo wilt bezoeken, dan hebben wij nog een paar tips voor je. Let namelijk op welke lezingen je bezoekt: Grote kans dat er iemand spreekt die geen (hands-on) ervaring heeft met het omzetten van data in inzichten en toepassingen die aantoonbaar waarde voor de klant en het bedrijf hebben opgeleverd. Lees daarom vooraf de omschrijving om algemene lezingen over ‘trends in de markt’ te vermijden en de lezingen met gedetailleerde praktijkvoorbeelden (zoals bijvoorbeeld die van RTL en Bol.com) er uit te pikken.
De exposanten zijn vooral interessant als je verantwoordelijk bent voor de IT infrastructuur en/of BI (dashboards) binnen een bedrijf. Voor overige bezoekers: vermijd bedrijven die beweren ‘Big Data Analytics’ en bijbehorende inzichten en toepassingen in een ‘product’ klaar te hebben staan. Meestal is er meer nodig dan een goede IT infrastructuur om als organisatie meer ‘data-gedreven’ te worden. Het gaat er dan om dat de cultuur verandert. Hiervoor zijn de juiste mensen nodig die gezamenlijk effectief invloed kunnen uitoefenen door stap-voor-stap (met pilot-cases) te laten zien hoe en waar slim gebruik van data extra waarde op kan leveren. Op deze manier lukt het vaak om belangrijke stakeholders te overtuigen en vervolgens ‘Data science’ capaciteiten tot een hoger plan te brengen middels een opleidingsprogramma en/of door het aannemen van (extra) data analisten.
4 mei 2023
Op 21 april 2023 hielden we een heroïsche hackathon waarbij 10 teams van KPN, Rabobank, DPG,... lees meer
16 januari 2023
Culture eats data strategy for breakfast Bedrijven die erkennen dat ze met de inzet van data... lees meer
7 september 2022
Heb je het al gehoord? Er is weer een crisis op komst: Nederland dreigt een nacho... lees meer