Heerlijk toch, zo’n EK voetbal? Met al die meningen over de ideale opstelling voor Frank de Boer? 17 miljoen bondscoaches, inclusief analisten, met allemaal een andere kijk op strategie en spelsystemen. Een vergelijkbare discussie zien wij ook bij het inrichten van multidisciplinaire teams. Waaruit bestaat zo’n team? Wat moeten de teamleden kunnen? En hoeveel leden heeft mijn team eigenlijk nodig?
In dit artikel gaan wij dieper in op de ideale opstelling van een multidisciplinair team. In dit geval, een agile marketingteam dat met data gedreven use cases aan de slag is om structureel waarde met data te leveren voor je organisatie. Dit zijn onderwerpen waarin personalisatie, kanaaloptimalisatie en A.I. de hoofdrol spelen.
Veel van onze klanten werken inmiddels in een agile vorm aan hun doelstellingen. Agile betekent vaak dat in sprints wordt gewerkt aan (deel)leveringen waaraan een team zich committeert. Met vallen en opstaan combineren teamleden daily business taken met innovatieve experimenten waarin data leidend is.
In de praktijk zien wij dat deze data gedreven teams suboptimaal zijn ingericht en eigenlijk daarom niet écht agile kunnen werken. Suboptimaal betekent hier o.a.:
Dit blokkeert de realisatie op je organisatie-doelstellingen. Maar je laat ook verbeterpotentieel in je klant-dialogen liggen. En het remt de ontwikkeling van teamleden en afdelingen af. Dat is niet alleen zonde van alle resources, maar ook onnodig.
Wat is dan (wel) de ideale opstelling van een data gedreven multidisciplinair team waarmee je structureel waarde creëert? Wij hebben hiervoor ons 4D executie framework ontwikkeld. De 4D’s hebben betrekking op de vier expertisegebieden data, decisions, design en delivery. In eerdere artikelen hebben we je al eens meegenomen in de achtergrond hiervan. Aan het einde van dit artikel vind je de link naar de betreffende artikelreeks.
Om te bepalen wie je in zo’n team nodig hebt en uit hoeveel leden je team moet bestaan, gebruiken wij ons data gedreven use case canvas. Onderstaande visual geeft dit canvas weer.
Zoals je kunt zien, zijn de 4D expertisegebieden data, decisions, design en delivery leidend in deze aanpak. Elke discipline moet dus in jouw team vertegenwoordigd zijn. Om te bepalen wat deze experts moeten kunnen en hoeveel je er per discipline nodig hebt, moeten we kijken naar de vragen in de actie-loop (links op het canvas) en die in de feedback-loop (rechts op het canvas).
De vragen in de actie-loop hebben betrekking op de realisatie van je data gedreven use cases. Dus, wat is er nodig om deze use cases als team end-to-end op te leveren? Jouw teamleden moeten dit, vanuit hun eigen expertise en discipline, kunnen realiseren. Beschik je – structureel – over voldoende kennis en slagkracht? Dan heb jij je team op dit niveau goed ingericht.
Dan is het ook belangrijk om naar de vragen in de feedback-loop te kijken. Deze vragen hebben betrekking op het lerend vermogen van je team. Zijn jullie in staat om het effect van de use cases te meten? Kun je deze effecten doorgeven aan je analytics platform, waardoor je scoremodellen en algoritmes kunt verbeteren? En kun je de resultaten van de use cases teruggeven aan het data platform, zodat de centrale klantwaarheid de (bijna) realtime status van iedere klant bevat?
Pas als je in staat bent om met jouw team structureel deze belofte waar te maken, heb jij je ideale opstelling gevonden. En de enige manier om hier achter te komen, is door het te doen.
Wil je meer weten over de inrichting van zo’n team? Of wil je vooral aan de slag? Neem dan contact met mij op. Of meld je aan voor de workshop Business Accelerator in a day.
De artikelreeks over waarderealisatie met data (incl. de uitleg over het 4D framework)
Over versnellen in data gedreven marketing
De productsheet van de Business Accelerator
5 juli 2023
Wil jij jouw collega’s op ludieke wijze laten kennismaken met datagedreven werken? Geef ze op voor... lees meer
10 maart 2023
Scan voor datagedrevenheid – hoe volwassen zijn we en waar moeten we mee aan de slag?... lees meer
16 januari 2023
Culture eats data strategy for breakfast Bedrijven die erkennen dat ze met de inzet van data... lees meer